Średnie ceny paliw:

PB95

6,03 zł

PB98

6,64 zł

ON

6,14 zł

ON+

6,41 zł

LPG

3,03 zł

Dojazd do CPK wymaga przesiadki. Czy to koniec komfortowego podróżowania?

Mieszkańcy Krakowa i Katowic mogą być rozczarowani planami komunikacyjnymi związanymi z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Nowe lotnisko, które ma powstać w gminach Baranów, Teresin i Wiskitki, prawdopodobnie nie będzie miało bezpośrednich połączeń kolejowych z tymi miastami. Zamiast tego, podróżni z południowej Polski będą zmuszeni dojeżdżać najpierw do Warszawy, a dopiero później kontynuować podróż do CPK.

Brak bezpośrednich połączeń kolejowych

Jak wskazuje „Dziennik Gazeta Prawna”, Stowarzyszenie Tak dla CPK krytykuje obecne plany, argumentując, że rozwiązania komunikacyjne przewidziane przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny oraz rząd są niewystarczające. Maciej Wilk, szef stowarzyszenia, zwraca uwagę na brak bezpośrednich połączeń kolejowych w Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy na 2035 rok, co stanowi poważne utrudnienie dla mieszkańców Krakowa, Katowic oraz Rzeszowa.

Zmiany w planach

Początkowo zakładano, że większość pociągów z południa Polski będzie przejeżdżała pod lotniskiem, co oznaczałoby wygodne połączenia dzięki układowi węzła kolejowego w rejonie portu. Centralna Magistrala Kolejowa miała być zintegrowana z CPK poprzez łącznice kolejowe, co umożliwiłoby dalsze podróże w kierunku innych miast, takich jak Poznań czy Gdańsk. Obecnie jednak plany uległy znacznej poprawce – nowy węzeł będzie znacznie mniej rozbudowany niż zakładano wcześniej. Spółka CPK zleciła projektowanie tylko części węzła, koncentrując się na odcinkach torów łączących linię Warszawa-Łódź oraz istniejącą linię Warszawa-Poznań.

Reakcja władz

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapewnił, że wkrótce zlecone zostanie projektowanie łącznika z Centralną Magistralą Kolejową. Możliwe, że powstanie on równocześnie z nową linią Warszawa-Łódź, która ma być zrealizowana do 2032 roku. Zdaniem Malepszaka, pociągi z Krakowa i Katowic będą mogły kursować do Warszawy, jednak na stacji pod CPK będą musiały zmieniać kierunek jazdy, co może wpłynąć na komfort podróży.

Wzbudzane wątpliwości dotyczące planów CPK podkreślają, jak istotny jest rozwój infrastruktury transportowej oraz konieczność zapewnienia wygodnych połączeń kolejowych dla mieszkańców południowej Polski. Oczekiwania społeczeństwa wobec nowego lotniska oraz powstających w jego sąsiedztwie komunikacyjnych rozwiązań są niewątpliwie wysokie, a obecne zmiany mogą je znacznie ograniczyć.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31419615,do-cpk-nie-dojedziesz-bez-przesiadki-z-wygodnego-dojazdu-nici.html

Inne popularne:

Reklama