Rozbudowa węzła kolejowego w gdyńskim porcie to inwestycja, która ma szansę znacząco wpłynąć na transport kolejowy w Polsce oraz poprawić jakość środowiska naturalnego. Po zakończeniu prac budowlanych, stacja Gdynia Port znacznie zwiększy swoje możliwości, co może przyczynić się do usprawnienia logistyki w regionie.
Po przebudowie stacja Gdynia Port jest teraz w stanie przyjąć składy o długości do 750 metrów, co stanowi istotny wzrost w porównaniu do wcześniejszej maksymalnej długości pociągów wynoszącej 500 metrów. Oprócz tego, nowe warunki pozwalają na postój cięższych wagonów, które mogą teraz mieć nacisk na oś wynoszący aż 22,5 tony. W ramach tej inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe zrealizowały także budowę podziemnej linii energetycznej, której kable mają łącznie 20 kilometrów długości.
Całkowity koszt przebudowy węzła kolejowego w Gdyni wyniósł niemal 1,9 miliarda złotych netto. Należy jednak podkreślić, że znacząca część wydatków, bo prawie 43 procent, została pokryta z dofinansowania unijnego ze środków instrumentu Connecting Europe Facility (CEF), co świadczy o znaczeniu tej inwestycji w kontekście europejskiej polityki transportowej.
Według PKP PLK, przewidują oni, że do 2030 roku przepustowość stacji Gdynia Port wzrośnie dwukrotnie w porównaniu z rokiem 2015. Taka zmiana jest nie tylko korzystna z perspektywy transportu, ale także niesie ze sobą korzyści ekologiczne. Zwiększenie liczby ładunków transportowanych koleją oznacza mniejszą liczbę samochodów ciężarowych na drogach, co w efekcie przyczyni się do redukcji emisji spalin i poprawy jakości powietrza w regionie.
Rozbudowa węzła kolejowego w Gdyni to zatem kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju transportu, oferujący jednocześnie nowe możliwości logistyczne, które mogą przyciągnąć więcej inwestycji oraz zrównoważyć obciążenie infrastruktury drogowej.