Nowy odcinek autostrady A2 po roku budowy – co się zmieniło?

Autostrada A2: Nowe inwestycje w kluczowym szlaku komunikacyjnym Polski

Autostrada A2 to nie tylko istotna arteria komunikacyjna w Polsce, ale również ważny szlak tranzytowy w Europie. Łączy ona granicę z Niemcami w Świecku z granicą z Białorusią w Kukurykach, co czyni ją kluczowym elementem sieci drogowej. Aby w pełni zrealizować ten projekt, konieczne jest jednak dobudowanie nieco ponad 100 km trasy. Obecnie jeden z fragmentów A2 zaczyna nabierać kształtów.

Postępy budowy odcinka Łukowisko – Swory

Całkowita długość A2 została już wybudowana na odcinku od Świecka aż do Warszawy. Wkrótce do użytku oddany zostanie fragment do Siedlec. Jakie są najnowsze informacje na temat dalszych prac? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła postęp budowy odcinka Łukowisko – Swory, który ma długość zaledwie 12,5 km. Ten krótki, ale kluczowy fragment znajduje się w województwie lubelskim, na obszarze gmin Biała Podlaska, Międzyrzec Podlaski i Huszlew.

Wysokie koszty i kompleksowa budowa

Budowa odcinka Łukowisko – Swory wiąże się z ogromnym wydatkiem wynoszącym 369 mln zł, co oznacza, że za każdy kilometr budowy polski podatnik zapłaci blisko 30 mln zł. Taka kwota budzi zdziwienie, ale wynika z wielu skomplikowanych prac, które są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości drogi. Wykonawcy muszą nie tylko położyć asfalt, ale także wzmocnić podłoże, dostosować skarpy wykopów i nasypów do warunków gruntowo-wodnych.

Do zadań wykonawców należy także wytyczenie rowów drogowych oraz budowa kanalizacji deszczowej i zbiorników retencyjnych. Lista wymagań nie kończy się jednak na tym. Na odcinku Łukowisko – Swory zaplanowano budowę 7 wiaduktów, 2 mostów, 21 przepustów oraz 13 przejść dla zwierząt, co dodatkowo zwiększa złożoność i koszt całej inwestycji.

Postęp prac i przyszłość projektu

Umowa dotycząca realizacji tego fragmentu została podpisana w kwietniu 2021 r., a plac budowy został przekazany wykonawcy 11 września 2023 r. Od tego momentu minął już rok, a zaawansowanie rzeczowe robót wynosi ponad 42%, przy podobnym wskaźniku finansowym. Umowny termin zakończenia budowy przypada na grudzień 2024 r., jednak zdaniem GDDKiA termin ten może okazać się nierealny. Opóźnienia wynikają głównie z długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), która została wydana dopiero 17 sierpnia 2023 r.

Oczekiwania na ukończenie prac na odcinku Łukowisko – Swory są zatem zawieszone w niepewności. GDDKiA jest świadoma tych trudności, jednak kontynuuje działania mające na celu jak najszybsze zakończenie budowy, co znacząco wpłynie na podniesienie standardu komunikacyjnego w regionie.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,190330,31429889,tak-wyglada-nowy-odcinek-autostrady-a2-po-roku-budowy.html

Inne popularne:

Reklama