Porsche 911 GT3 – nowa odsłona ikony motoryzacji z lekkim drżeniem emocji
Wielu fanów motoryzacji z niecierpliwością czekało na kolejną wersję kultowego modelu Porsche, a oto jest – nowa edycja 911 GT3 z okazji 25-lecia tego modelu. I choć z zewnątrz może wydawać się, że zmiany są tylko kosmetyczne, to jednak w środku kryje się prawdziwa moc i nowoczesne techniki inżynieryjne.
Pod maską bez zmian, ale z mądrzejszym podejściem
Tak, silnik pozostał ten sam – wciąż mamy do czynienia z 4.0-litrowym, naturalnie aspirującym sześciocylindrowym bokserem. Jednak w tej wersji producent postanowił zadbać o zgodność z „znacznie ostrzejszymi normami emisji spalin”, co oznacza, że wprowadzono pewne zmiany techniczne. Mimo to moc wynosząca 503 KM wciąż pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy.
Sportowy duch, mocny silnik i… jeszcze więcej opcji
Jak przystało na Porsche, nowe GT3 oferuje swoim użytkownikom szereg opcji, od minimalistycznych aluminium kół po bardziej ekstrawaganckie magnezowe, które pozwalają zaoszczędzić dodatkowe kilogramy. Cóż, kto nie chciałby jeździć z uśmiechem na twarzy, a zarazem być lżejszym o 1,5 kg? Na poważnie, łączna masa GT3 wynosi teraz 1420 kg, co w połączeniu z dynamicznymi osiągami wygląda niezwykle obiecująco.
Nowości w wyglądzie i aerodynamice
Od zewnątrz nowy GT3 wygląda bardzo znajomo, ale po bliższym przyjrzeniu się można dostrzec kilka subtelnych zmian. Przedni dyfuzor, zmodyfikowane skrzydła i spojlery to tylko niektóre z nowości, które poprawiają aerodynamikę i zwiększają docisk do podłoża. To, co może zwrócić szczególną uwagę miłośników detali, to możliwość zamówienia wersji Touring, która pozbawiona jest charakterystycznego spojlera, ale za to oferuje miejsca dla pasażerów z tyłu – tak, Porsche sprawiło, że podróż do najbliższego kiosku z papierosami nabiera nowego znaczenia.
Czy nowy GT3 jest wart swojej ceny?
Cena? Cóż, w Wielkiej Brytanii zaczyna się od 157 300 funtów, co sprawia, że potencjalny nabywca musi dobrze przemyśleć decyzję. Dodatkowe pakiety, takie jak Weissach, dodające jeszcze więcej sportowego charakteru, mogą wywindować koszt zakupu do niebotycznych sum. A jeśli ktoś jest gotów na jeszcze większe emocje, to w ofercie znajdzie się pakiet Clubsport, idealny dla tych, którzy chcą w pełni poczuć adrenalinę.
Warto jednak zadać sobie pytanie, czy nowy GT3 przerośnie swojego poprzednika. Użytkownicy i krytycy zgodnie twierdzą, że ze względu na poprawioną precyzję kierowania i lepsze parametry osiągów, to auto będzie jeszcze bardziej zadowalające w codziennej jeździe. Jak powiedział legendarny kierowca Walter Röhrl: „Na krętych drogach czuć, że układ kierowniczy jest jeszcze lepiej wyregulowany niż jego poprzednik”. Czyżby Porsche walczyło o tytuł króla wyścigów na drogach?”
Źródło: https://www.topgear.com/car-news/first-look/updated-503bhp-porsche-911-gt3-and-gt3-touring