Kolejarze w Polsce wracają do pojazdów spalinowych dla mieszkańców Mazowsza

Diesel wciąż rządzi w transporcie drogowym i kolejowym, a nadchodzące inwestycje w spalinowe zespoły trakcyjne potwierdzają jego niekwestionowaną dominację.

Choć na rynku motoryzacyjnym można zauważyć rosnącą popularność alternatywnych źródeł energii, silniki dostawane olejem napędowym wciąż są uznawane za jedne z najlepszych rozwiązań, zwłaszcza w przypadku transportu ciężkiego oraz pociągów. W transporcie drogowym, zwłaszcza w długodystansowych ciężarówkach, nie ma wielu konkurentów, którzy mogliby dorównać ich efektywności i niezawodności. Wasełki oraz inne pojazdy szynowe wykorzystujące silniki diesel są niezwykle cenione także przez kolejarzy, co wyraźnie widać w nadchodzących planach inwestycyjnych.

Inwestycje w pociągi spalinowe

W 2024 roku Koleje Mazowieckie oraz Koleje Dolnośląskie planują znaczące inwestycje w spalinowe zespoły trakcyjne. Koleje Mazowieckie zainwestują w sześć fabrycznie nowych spalinowych jednostek, które mają zastąpić starzejące się modele obsługujące połączenia na liniach bez sieci trakcyjnej. Procedura zakupowa zakończy się publicznym otwarciem ofert już 18 listopada 2024 roku.

Oczekiwania wobec nowych składów

Koleje Mazowieckie stawiają na dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne, które będą mogły pomieścić co najmniej 100 miejsc siedzących oraz dodatkowe miejsca stojące. Nowe pociągi będą wyposażone w udogodnienia, takie jak toaleta z przewijakiem, klimatyzacja, porty USB oraz infrastruktura dla bezprzewodowego dostępu do Internetu. Co więcej, w składzie znajdą się również miejsca przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami oraz przestrzeń na rowery.

Parametry techniczne

Ważnym aspektem ogłoszonego przetargu są parametry układu napędowego. Potrzebne będą dwa silniki, które będą mogły pracować na biodieslu HVO i spełniać normę emisji spalin Stage V. W trybie awaryjnym pociąg powinien móc poruszać się z prędkością do 80 km/h. Z kolei podczas normalnej pracy nie może to być mniej niż 120 km/h. Dodatkowo, pociągi muszą być przystosowane do przejechania minimum 1000 km na jednym tankowaniu.

Nowe pociągi na linii

Zgodnie z informacjami podanymi przez serwis sektorkolejowy.pl, nowe pociągi zostaną skierowane do połączeń regionalnych. To doskonała wiadomość dla mieszkańców Mazowsza, którzy zyskają nowoczesne, komfortowe i ekologiczne środki transportu. Wobec tej sytuacji, przyszłość w transporcie kolejowym zdaje się być obiecująca, a diesel wciąż na czołowej pozycji w wyścigu o efektywność i niezawodność transportu.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,175394,31438645,tak-sie-wraca-do-diesla-w-polsce-kolejarze-kupia-spalinowe.html

Inne popularne: