Gniazdo przyczepy 7-PIN – wszystko, co warto o nim wiedzieć

Przyczepki samochodowej nie wystarczy jedynie kupić i zaczepić na haku holowniczym. Równie istotne jest jej odpowiednie połączenie z instalacją elektryczną auta, by każde światło – stopu, przeciwmgielne czy kierunkowskaz – działało sprawnie. W tym kontekście najpopularniejszym rozwiązaniem jest gniazdo przyczepy 7-PIN. Co powinien o nim wiedzieć każdy kierowca?

Gniazdo do przyczepki 7-PIN – co to takiego?

Gniazda do przyczepek, w które wpinana jest odpowiednia wtyczka do przyczepki, pozwalają połączyć układ elektryczny auta z przyczepą. Dzięki temu wszystkie światła, takie jak kierunkowskazy, światła stopu czy pozycyjne, mogą działać poprawnie. To szczególnie ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa: inni uczestnicy ruchu widzą, czy kierujący akurat hamuje lub zamierza skręcać.

Jazda samochodem z przyczepką bez sprawnych świateł i innych elementów wymagających podłączenia do elektryki jest nie tylko niebezpieczna, ale i niedozwolona. Przykładowo, nagłe hamowanie bez aktywnego światła stopu mogłoby doprowadzić do kolizji. Podobnie ma się sprawa z brakiem kierunkowskazów czy oświetlenia w warunkach ograniczonej widoczności.

Gniazdo przyczepy 7-PIN a 13-PIN

Dwoma najczęstszymi wariantami gniazd do przyczepek są gniazda 7-PIN i 13-PIN. To drugie nazywane jest niekiedy gniazdem Jaegera – od nazwy niemieckiej firmy, która w latach 80. XX wieku wprowadziła je na rynek. W branży funkcjonuje też specjalistyczne gniazdo 11-PIN, jednak spotyka się je głównie w zastosowaniach przemysłowych i militarnych.

Liczba PIN w gnieździe odpowiada liczbie dostępnych styków elektrycznych, czyli torów przesyłających sygnały między pojazdem a przyczepą, np. światła pozycyjne, kierunkowskazy, światło cofania, zasilanie itp.

Gniazdo 7-PIN to najpopularniejszy wariant stosowany w lekkich przyczepkach samochodowych o Dopuszczalnej Masie Całkowitej (DMC) do 750 kg. Umożliwia podłączenie najważniejszych świateł: pozycyjnych, hamowania, przeciwmgielnych oraz kierunkowskazów. Nie obsługuje jednak światła cofania ani dodatkowego zasilania, co w przypadku lekkich przyczepek zgodnie z przepisami nie jest wymagane.

Gniazda 13-PIN spotyka się przede wszystkim w nowszych pojazdach i przyczepach kempingowych, lawetach czy cięższych przyczepkach specjalistycznych. Za sprawą rozszerzonej liczby styków mogą one obsłużyć dodatkowe funkcje. Oznacza to, że podepnie się do nich np. światło cofania, zasilanie lodówki, oświetlenie wewnętrzne przyczepy, ładowanie akumulatora czy stałe napięcie.

Gdy 7-PIN to za mało, a 13-PIN – za dużo

W wielu przypadkach użytkownik korzysta z lekkiej przyczepy, ale samochód wyposażony jest w nowoczesne gniazdo 13-PIN – albo odwrotnie. Na szczęście dziś taka sytuacja nie oznacza potrzeby przerabiania całej instalacji elektrycznej. Na rynku dostępne są bowiem specjalne adaptery pozwalające na bezpieczne i szybkie połączenie systemów, które się od siebie różnią.

W tym kontekście najczęściej spotykanymi typami „przejściówek” są:

  • Adaptery z 7-PIN na 13-PIN – gdy przyczepa ma nowy typ wtyczki, a auto starszy układ.
  • Adaptery z 13-PIN na 7-PIN – w odwrotnym przypadku, gdy samochód ma nowy system, a przyczepa starszy.

Wybierając konkretne rozwiązanie, warto pamiętać, że adapter nie „dodaje” nowych funkcji. Jeśli podłączysz przyczepę 13-PIN do auta z gniazdem 7-PIN, nie będą działały światła cofania ani zasilanie lodówki. Zadziałają tylko te funkcje, które obsługuje instalacja pojazdu.

Brak nowych wpisów lub błąd w odczycie danych.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze

Inne popularne: