Nowe rozwiązania w zakresie odcinkowego pomiaru prędkości – co każdy kierowca powinien wiedzieć?
System odcinkowego pomiaru prędkości zyskuje na znaczeniu w Polsce, a kierowcy powinni być świadomi jego działania oraz lokalizacji nowych punktów kontrolnych. Inwestycje w nowoczesne technologie mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, co budzi jednak pewne wątpliwości oraz pytania dotyczące ich efektywności i zasadności.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
Odcinkowy pomiar prędkości różni się od standardowych fotoradarów przede wszystkim sposobem komunikacji z kierowcami. Kamery OPP (odcinkowy pomiar prędkości) nie błyskają na czerwono w momencie, gdy pojazd przekracza dozwoloną prędkość, jednak ich działanie oparte jest na precyzyjnym pomiarze średniej prędkości na wyznaczonych odcinkach dróg. Wjazd do strefy objętej kontrolą sygnalizuje znak D-51a, a na końcu takiej strefy znajduje się znak D-51b, który zaznacza koniec pomiaru.
Co oznacza czerwony błysk?
W przypadku kamer OPP, delikatny czerwony błysk może wystąpić, gdy warunki atmosferyczne ograniczają widoczność, a kamery muszą używać światła, aby sczytać numery rejestracyjne. Warto jednak pamiętać, że to nie jest równoznaczne z wystawieniem mandatu; wszystko zależy od prędkości, z jaką poruszał się pojazd w objętej kontrolą strefie. W przypadku przekroczenia prędkości, mandaty są wystawiane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), a kierowcy mogą spodziewać się wezwania do zapłaty w krótkim czasie po wykroczeniu.
Nowe lokalizacje pomiarów prędkości
W 2024 roku na polskich drogach zainstalowano nowe odcinki pomiarowe, w tym jeden na autostradzie A1. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) ogłosiło, że nowy system został uruchomiony na odcinku o długości 12 km, między węzłem Nowy Ciechocinek a MOP-em Kałęczynek. Na tym odcinku maksymalna prędkość dla aut osobowych wynosi 140 km/h, natomiast dla pojazdów ciężarowych – 80 km/h.
Statystyki i wyzwania
Wdrożenie systemu OPP równa się z rosnącą liczbą odnotowanych naruszeń przepisów, co potwierdzają dane przekazywane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Przykładem jest aktywacja systemu na 3,9-kilometrowym odcinku drogi wojewódzkiej nr 251, który zarejestrował wzrost liczby wykroczeń. To rodzi pytania o sens i adekwatność lokalizacji oraz przypisanych tam limitów prędkości, co stało się przedmiotem gorącej dyskusji wśród kierowców i ekspertów motoryzacyjnych.
Podsumowując, odcinkowy pomiar prędkości to nowoczesne narzędzie, które ma na celu poprawienie bezpieczeństwa na polskich drogach. Kierowcy powinni być świadomi nowych lokalizacji, zasad działania systemu oraz konsekwencji wynikających z przekroczenia dozwolonych prędkości.