Nowa nawierzchnia na odcinku A2 Siedlce Zachód – Malinowiec z obniżonym śladem węglowym
Budowany odcinek autostrady A2 Siedlce Zachód (dawniej Swoboda) – Malinowiec, o długości 19 km, staje się nie tylko kluczowym elementem infrastruktury drogowej, ale także pionierskim projektem ekologicznego podejścia do budowy nawierzchni. Realizowana przez firmę Strabag nawierzchnia z betonu cementowego, który charakteryzuje się obniżonym śladem węglowym, już teraz budzi dużą uwagę w branży motoryzacyjnej.
Do produkcji stosowanego na nowym odcinku jasnego cementu, oznaczonego jako CEM II/B-S 42,5 R-NA, wykorzystano mielony granulowany żużel wielkopiecowy. Taka technologia przyczynia się do zmniejszenia o 30 proc. emisji dwutlenku węgla w porównaniu do tradycyjnych materiałów budowlanych. Co ważne, stosowanie tej mieszanki minimalizuje ryzyko wystąpienia reakcji alkalia-kruszywo, co mogłoby prowadzić do przedwczesnej erozji nawierzchni.
Pionierskie rozwiązania w polskim budownictwie drogowym
Jak podkreśla oficjalny komunikat firmy Strabag, zastosowanie betonu o niskiej emisji CO2 stanowi innowacyjne podejście, które może na stałe zmienić sposób budowy nawierzchni drogowych w Polsce. Warto zaznaczyć, że przed rozpoczęciem budowy przeprowadzono szczegółowe badania laboratoryjne, które potwierdziły wytrzymałość i trwałość zastosowanego materiału.
Korzyści z nowej nawierzchni
Nowo wybudowana nawierzchnia ma również szereg dodatkowych zalet. Dzięki swojej jasnej barwie staje się lepiej widoczna w trudnych warunkach atmosferycznych, co może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Co więcej, ta cecha pozwala na redukcję kosztów związanych z oświetleniem na węzłach o nawet 20 proc. Dodatkowym atutem betonu jest jego zdolność do ograniczania tzw. efektu miejskiej wyspy ciepła, co wpływa korzystnie na lokalny mikroklimat.
Realizacja inwestycji o wartości ponad 837 mln zł zbliża się do końca. Odcinek A2 Siedlce Zachód – Malinowiec oraz nowo projektowany węzeł Siedlce Południe (Borki) mają być przejezdne jeszcze w 2024 r. Wraz z nowym odcinkiem powstaną również miejsca obsługi podróżnych oraz obwód utrzymania autostrady, co korzystnie wpłynie na komfort podróżnych oraz efektywność zarządzania ruchem drogowym.