bruchin-noeka-a-xJzCYA6dY-unsplash

Co może powodować drżenie kierownicy?

KIEDY WIBRUJE KIEROWNICA?

Dwie najczęstsze przyczyny drżenia kierownicy to zużyte tarcze hamulcowe, które powodują drżenie kierownicy podczas hamowania, lub niewyważone opony, które powodują drżenie kierownicy podczas jazdy z dużą prędkością.

Istnieją jednak inne możliwe przyczyny drżenia kierownicy. Myśląc krytycznie o tym, jak i kiedy trzęsie się kierownica, możesz określić, na czym może polegać problem. Drżenie kierownicy jest niezwykle frustrujące i zwykle jest objawem większego problemu. Zaczynając zastanawiać się, na czym może polegać problem i prewencyjnie szukając rozwiązania, już wykonujesz świetną robotę, zapobiegając poważnej awarii mechanicznej.

Pytania, które powinieneś sobie zadać, dotyczą tego, czy zauważysz wibracje kierownicy tylko przy określonych prędkościach lub podczas określonych czynności.

KIEROWNICA TRZĘSIE SIĘ PODCZAS HAMOWANIA

Jeśli kierownica drży, gdy próbujesz zatrzymać samochód, problem najprawdopodobniej tkwi w hamulcach.

Potrząsanie kierownicą sprawca: Hamulce

Szybki test, aby sprawdzić, czy coś jest nie tak z hamulcami, polega na próbie hamowania, aby sprawdzić, czy samochód zjeżdża na jedną lub drugą stronę. Jeśli tak, to problem stanowią Twoje hamulce.

Większość samochodów wykorzystuje system hamulców tarczowych. W układzie hamulcowym tarczowym tarcza hamulcowa jest przymocowana bezpośrednio do koła samochodu. Po naciśnięciu pedału hamulca zacisk zaciska obie strony tarczy. Klocki hamulcowe to części przymocowane do zacisku, które faktycznie dotykają tarczy. Pochłaniając większość uszkodzeń, klocki hamulcowe mają na celu ochronę zacisku i tarczy.

Większość ludzi dorastała z hamulcami tarczowymi w swoich rowerach, a to działa prawie dokładnie w ten sam sposób. Klocki hamulcowe ściskają się, a wirnik zwalnia lub zatrzymuje się całkowicie w zależności od zastosowanego nacisku, ale z czasem klocki zużywają się.

Klocki hamulcowe

Kiedy większość ludzi myśli o części hamulca, którą należy wymienić, myślą o klocku hamulcowym. Klocki hamulcowe są zaprojektowane tak, aby można je było wymieniać i przyjmuje się, że okresowa ich wymiana jest po prostu częścią kosztów eksploatacji pojazdu.

Ścienienie klocków hamulcowych można często zaobserwować po prostu patrząc na nie. Pojawi się również kilka innych objawów cienkich klocków hamulcowych, takich jak wibrujący pedał hamulca lub nietypowe dźwięki wydobywające się z samochodu podczas hamowania. Ludzie opisują te dźwięki jako klikanie, zgrzytanie lub pisk, a każdy z tych dźwięków dochodzących z hamulców jest wskaźnikiem, na który należy zwrócić uwagę.

Tarcze hamulcowe

Tarcze hamulcowe to kolejna część hamulca, która może powodować drgania, jeśli „są zjechane”. Tarcze hamulcowe mogą ulec wypaczeniu z powodu nadmiernego hamowania lub nagłych ostrych zatrzymań przy dużych prędkościach. Chociaż tarcze służyły przez długi czas, teraz są wykonane z cieńszych materiałów, które są łatwiejsze do wygięcia i trudniejsze do sprostowania, gdy wypadają z równowagi. Są ku temu dobre powody (na przykład zaprzestaliśmy produkcji tarcz hamulcowych z azbestu), ale jest to koszt eksploatacji pojazdu, którego wielu nie bierze pod uwagę. Tarcze hamulcowe zużywają się rzadziej niż klocki, więc jeśli ostatnio zmieniałeś klocki i nie wpłynęło to na drgania, prawdopodobnie nadszedł czas, aby rozważyć możliwość, że tarcze również mogą być zużyte.

Jeśli tarcze lub klocki hamulcowe nie były sprawdzane od dłuższego czasu, powinny to być pierwsze rzeczy, które sprawdzasz, jeśli zauważysz, że kierownica trzęsie się podczas hamowania.

Ważne jest, aby szybko przyjrzeć się temu problemowi. Stabilność podczas hamowania pojazdu jest praktycznym problemem bezpieczeństwa. Ponadto sprawne hamulce są tak ważne dla ogólnego dobrego samopoczucia Twojego samochodu, że jeśli nie zajmiesz się tym problemem, prawie pewne jest, że inne rzeczy wypadają i będziesz musiał je również naprawić.

KIEROWNICA TRZĘSIE SIĘ PODCZAS JAZDY

Potrząsanie kierownicą winowajca: opony

Niewyważone opony

Najbardziej prawdopodobną przyczyną drżenia kierownicy podczas jazdy (zwłaszcza w zakresie 70-80 km na godzinę) jest problem z oponami.

Kupiłeś niedawno nową oponę? Jeśli opony są niewłaściwie wyważone, mogą powodować irytujące drgania kierownicy.

Nowe opony muszą być wyważone, aby zapewnić równomierne rozłożenie ciężaru na całą oponę. Na przykład niektóre koła mają cięższe obszary, które należy dopasować do lżejszych obszarów opony i ewentualnie z przeciwwagą. Bez tego ważnego procesu jest prawdopodobne, że Twój samochód będzie miał kilka wstrząsów i przesunięć.

Przeciwwagi używane do wyważania opon mogą z czasem odpaść, co powoduje, że opony stają się niewłaściwie wyważone, nawet jeśli były używane przez jakiś czas bez żadnych problemów. Okresowe wyważanie opon jest tak samo ważne, jak wyważanie nowych opon.

Większość ekspertów zaleca wyważanie opon co 4500 – 9000 km lub mniej więcej tak często, jak trzeba wymieniać olej. Robienie obu w tym samym czasie to dobry sposób, aby pamiętać o wyważeniu opon.

Niewyrównane opony

Innym problemem związanym z oponami, który może powodować drżenie kierownicy, jest niewspółosiowość. Niewspółosiowość jest łatwa do sprawdzenia, wystarczy spojrzeć na bieżnik opon. Jeśli istnieją obszary, które wykazują znacznie większe zużycie niż inne niż prawdopodobnie koła są niewspółosiowe i będą wymagały ponownego wyrównania.

Niewspółosiowość jest często spowodowana czasem, ale zależy również od tego, jak jeździsz i gdzie jeździsz. Jeśli często uderzasz w dziury, krawężniki, tory kolejowe lub masz zwyczaj przelatywania nad progami zwalniającymi, możesz liczyć na konieczność częstszego ustawiania opon.

Niewyrównane opony są również bardziej podatne na ciągnięcie, więc jeśli zauważysz, że Twój samochód ciągnie podczas jazdy, a nie podczas hamowania, prawdopodobnie nadszedł czas na wyrównanie opon.

Zacisk hamulcowy

Inną częścią układu hamulcowego twojego samochodu, która może powodować drgania na kierownicy, jest zacinanie się zacisku hamulcowego. Jest to jedyna część hamulca, w której drżenie będzie silniejsze podczas jazdy z dużą prędkością w porównaniu z hamowaniem. Twój samochód będzie również pachniał spaleniem, co zawsze powinno być oznaką, że coś jest bardzo nie tak.

Zaklejanie się zacisków hamulcowych jest dość rzadkie i w większości przypadków jest to spowodowane zanieczyszczeniami lub błędem podczas montażu klocka hamulcowego lub wymiany tarczy. Jeśli ten problem jest związany z zanieczyszczeniami, wystarczy zwykłe czyszczenie, w przeciwnym razie trzeba będzie zanieść go do sklepu.

KIEROWNICA TRZĘSIE SIĘ NAWET PODCZAS POWOLNEJ JAZDY

Potrząsanie kierownicą winowajca: zawieszenie

Jeśli kierownica drży nawet podczas jazdy z małą prędkością, możliwe, że problem dotyczy zawieszenia samochodu.

Większość elementów zawieszenia powinna być wyraźnie widoczna, gdy samochód jest zaparkowany, a problemy z nimi można sprawdzić, używając tylko latarki.

Problemy z zawieszeniem są zwykle łatwe do zauważenia, nawet dla osób bardzo niedoświadczonych w mechanice samochodowej. Jeśli widzisz cięcia lub postrzępienia, prawdopodobnie wystąpił problem. Możesz także użyć rąk, aby spróbować przesunąć części, aby sprawdzić, czy się poluzowały. O ile nie jesteś niezwykle silny i naprawdę szarpiesz za zawieszenie, nie uszkodzisz go bardziej niż jest.

Problemy z zawieszeniem zwykle powodują drżenie kierownic, gdy tylko samochód zaczyna się poruszać. Nawet przy niskich prędkościach zawieszenie może powodować drżenie. Zwłaszcza tuleje będą powodować drgania przy niskich prędkościach, a ponieważ nie są one jedną z pierwszych rzeczy, o których ludzie myślą w związku z drżeniem kierownic, mogą na chwilę umknąć uwadze.

KIEROWNICA TRZĘSIE SIĘ PODCZAS SKRĘCANIA

Chociaż jest to jedna z najmniej prawdopodobnych przyczyn drżenia kierownicy, jeśli kierownica Twojego samochodu przeważnie drży podczas skręcania pojazdu, możliwe jest, że masz luźne łożysko koła.

Łożyska kół, podobnie jak klocki hamulcowe, wymagają regularnej wymiany w ramach standardowej konserwacji samochodu.

W rzeczywistości istnieje kilka objawów złego łożyska koła . Kiedy mówimy, że „łożysko koła jest złe”, zwykle mamy na myśli to, że straciło smarowność i nie obraca się już łatwo. Bez smarowania łożysko koła zwiększa tarcie wewnątrz obudowy koła, a nawet może spowodować odpadnięcie piasty koła z pojazdu. Z pewnością nie jest to coś, co chcesz się wydarzyć, gdy próbujesz prowadzić!

Łożyska kół możesz sprawdzić samodzielnie, jeśli masz podnośnik.

Najpierw musisz podnieść przednie koło swojego samochodu. Następnie połóż obie ręce na kierownicy, tak jak w przypadku kierownicy. Wciśnij, a następnie wyciągnij. Jeśli usłyszysz stukający dźwięk lub koło porusza się luźno, najprawdopodobniej masz do czynienia z uszkodzonym łożyskiem koła i będziesz musiał je wymienić.

W przeciwieństwie do prawie każdej innej przyczyny z tej listy, kierownica, która trzęsie się z powodu złego łożyska koła, będzie się trząść podczas skręcania bardziej niż kiedykolwiek.

Bez względu na to, dlaczego kierownica się trzęsie, najprawdopodobniej jest to spowodowane problemem, który z czasem będzie się pogarszał. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się samodzielnie sprawdzić samochód, aby znaleźć i rozwiązać problem, czy zabrać samochód do zaufanego mechanika, miejmy nadzieję, że zauważenie, kiedy wstrząsy są najgorsze, pomoże ci zawęzić problem i naprawić go, zanim spowoduje dodatkowe problemy w twoim samochód.

Obserwowanie zachowania samochodu jest jednym z najlepszych sposobów, aby upewnić się, że szybko rozwiązujesz potencjalne problemy i zanim staną się kosztowne.

Ostatnie wpisy:

Nowe technologie w motoryzacji

Elektryfikacja Dzięki postępowi technologicznemu, motoryzacja staje się coraz bardziej zaawansowana. Jednym z kluczowych aspektów nowoczesnej motoryzacji jest elektryfikacja. Pojazdy elektryczne Pojazdy elektryczne (EV) to samochody

Czytaj więcej »