Nowy tunel kolejowy w Polsce – rewolucyjna inwestycja na miarę XXI wieku
W czasach, kiedy inżynieria budowlana sięga coraz dalej, Polska staje przed nowym monumentalnym osiągnięciem. W ramach rozbudowy infrastruktury transportowej trwa budowa najdłuższego tunelu kolejowego w kraju. Prace toczą się wzdłuż trasy, która połączy Limanową z Nowym Sączem, stanowiąc część znacznego projektu inwestycyjnego. Wartość prac przekracza 1,9 miliarda zł netto i jest finansowana ze Krajowego Planu Odbudowy.
Zakres i przewidywane efekty inwestycji
Nowy tunel o długości 3,8 km zostanie wydrążony pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Zakończenie budowy planowane jest na drugą połowę 2026 roku. Przemiany, które wprowadzi ten projekt, mają na celu między innymi zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, natomiast pociągi towarowe będą mogły kursować z prędkością do 100 km/h. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreśla, że inwestycja ta przyniesie rewolucję w komunikacji między Krakowem a Nowym Sączem, umożliwiając szybsze oraz bardziej efektywne podróże, które mają zająć zaledwie 60 minut.
Technologia i wykonawcy projektu
Realizatorem budowy tunelu jest konsorcjum znanej polskiej firmy Budimex oraz tureckiego Gülermak. W ramach prac podpisano umowę na dostawę zaawansowanej maszyny drążącej TBM (ang. tunnel boring machine), która wkrótce dotrze do Polski z Chin. Transport odbędzie się drogą morską, a następnie maszyna zostanie przetransportowana na plac budowy drogą lądową. Proces drążenia ma rozpocząć się w połowie 2025 roku, a zgodnie z harmonogramem, maszyna powinna wyprodukować tunel w ciągu 10 miesięcy, z dziennym tempem wynoszącym od 10 do 15 metrów.
Tarcza maszyny drążącej, która ma średnicę blisko 10 metrów, zostanie zastosowana do głównego tunelu, natomiast dla tunelu ewakuacyjnego przewidziano mniejszą, cztero metrową tarczę. Obok drążenia tunelu, realizowane będą również prace związane z montażem obudowy żelbetowej, co dodatkowo podkreśla zaawansowanie technologiczne tej inwestycji.
Podsumowując, budowa najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce z pewnością wpłynie na kształtowanie się nowoczesnej infrastruktury oraz poprawi komfort podróży dla wszystkich pasażerów. To przedsięwzięcie nie tylko usprawni komunikację, lecz również przyczyni się do dalszego rozwoju regionu.