Nowa ekspresówka w Małopolsce – pierwszy odcinek gotowy jeszcze w tym roku

Budowa drogi ekspresowej S7 Widoma – Kraków zbliża się do zakończenia, oferując znaczne ułatwienie komunikacyjne w regionie.

Prace nad budową odcinka drogi ekspresowej S7 łączącej Widomą z Krakowem postępują w szybkim tempie. Jak informuje krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), największe osiągnięcia zostały dokonane przy tzw. izolowanej części odcinka, łączącej Widomą z węzłem Mistrzejowice. Na niespełna 13,3-kilometrowym fragmencie, który w przeważającej części będzie dwupasmowy, prace budowlane są na ostatnich prostych. Prowadzący z węzła Raciborowice do węzła Mistrzejowice planuje wprowadzenie trasy trzypasmowej.

Jak informują przedstawiciele GDDKiA, „jeżeli pogoda pozwoli na realizację wszystkich planów, w przyszłym roku pozostałe prace będą odbywać się poza jezdniami głównymi S7”. Na chwilę obecną budowa trasy między węzłami Widoma i Mistrzejowice osiągnęła stopień zaawansowania wynoszący 84 proc. Istnieje plan, aby udostępnić ten fragment kierowcom jeszcze w bieżącym roku, łącząc go tymczasowym zjazdem z Północną Obwodnicą Krakowa (droga S52).

Prace w miejskiej części trasy

Największe wyzwania związane z budową drogi S7 są obecnie związane z „miejską” częścią projektu, która prowadzi od węzła Mistrzejowice przez podmiejskie obszary Nowej Huty. Ten odcinek, o długości niemal 5 km, będzie obejmował dwa nowe węzły – Mistrzejowice oraz Grębałów. Ze względu na złożoność terenu, realizacja niesie za sobą skomplikowane wyzwania inżynieryjne. Droga musi omijać liczne instalacje wodne, gazowe, teletechniczne oraz energetyczne, co dodatkowo komplikuje proces budowy.

Aktualnie w terenie trwają prace związane z nasuwaniem konstrukcji estakady, na której zostanie ulokowana główna jezdnia. Deweloperzy zdają sobie sprawę, że „jest to olbrzymie wyzwanie inżynieryjne, ponieważ nasuwane są blisko 1000-metrowe jezdnie o skomplikowanym kształcie”. Realizacja tego skomplikowanego projektu planowana jest na trzeci kwartał przyszłego roku, a postęp osiągnął 54 proc. Niestety, zakończenie tej części prac przewidziane jest dopiero na rok 2026.

Finansowanie i wykonawca

Wykonawcą budowy drogi S7 z Widomej do Nowej Huty jest konsorcjum Gülermak (lider) oraz Mosty Łódź. Całkowity koszt inwestycji wynosi nieco ponad 1 miliard złotych, a projekt jest realizowany w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK). Warto zaznaczyć, że budowa tego odcinka uzyskała znaczące wsparcie finansowe – blisko 543 miliony złotych z funduszy UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, oraz ponad 420 milionów złotych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Dzięki realizacji tej inwestycji, poprawi się nie tylko komfort podróży, ale także bezpieczeństwo użytkowników dróg. Oczekiwana modernizacja oraz rozbudowa infrastruktury drogowej z pewnością przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu oraz poprawi jakość życia jego mieszkańców.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31401413,wazna-ekspresowka-w-malopolskim-coraz-blizej-pierwszy-fragment.html

Inne popularne: