Zużycie paliwa ma wiele wspólnego z samochodem, który kupujesz, ale niezależnie od tego, czym jeździsz, są rzeczy, które możesz zrobić, aby zaoszczędzić paliwo, pieniądze i ograniczyć zanieczyszczenie powietrza.
Kiedy kilka lat temu 50 pracowników pewnej firmy wzięło udział w próbie ekologicznej jazdy, jeżdżąc normalnie przez tydzień, a następnie postępując zgodnie z radami dotyczącymi ekonomicznej jazdy przez drugi tydzień. Okazało się, że zaoszczędzili średnio 10% na tygodniowych rachunkach za paliwo. Najlepsi zaoszczędziły imponujące 33%.
Konserwacja po pierwsze
- Regularnie serwisuj swój samochód, aby uzyskać najlepszą wydajność
- Zawsze używaj właściwej specyfikacji oleju silnikowego (sprawdź w instrukcji swojego auta)
- Sprawdzaj ciśnienie w oponach regularnie i przed długimi podróżami – niedopompowane opony sprawią, że Twój samochód będzie zużywał więcej paliwa
Zanim wybierzesz się w drogę:
- Oszczędź na wadze – dodatkowy ciężar oznacza dodatkowe paliwo, więc jeśli go nie potrzebujesz, wyjmij go
- Zmniejsz opór – bagażniki dachowe i skrzynie zwiększają zużycie paliwa. Pakuj ostrożnie, aby zmniejszyć opór lub zdejmij je całkowicie, jeśli nie są potrzebne.
- Nie rozgrzewaj samochodu przed jazdą – praca na biegu jałowym marnuje paliwo, a silnik nagrzewa się szybciej, gdy się poruszasz, więc nie uruchamiaj go, dopóki nie będziesz gotowy do jazdy.
- Odmrażanie – lepiej zeskrobać lód zimą, niż zostawiać samochód na biegu jałowym, aby się rozgrzał
- Zaplanuj swoją podróż wcześniej – nie stracisz paliwa na biegu jałowym. Sprawdź także ruch drogowy i najszybszą trasę.
- Połącz krótkie podróże – wiele krótkich tras zużywa więcej paliwa, więc opłaca się łączyć podróże, jeśli jest taka możliwość.
- Spacer lub jazda rowerem – jeśli jedziesz tylko kilka kilometrów, czy naprawdę potrzebujesz samochodu?
Podczas jazdy:
- Jedź płynnie i delikatnie – jedź płynnie, łagodnie przyspieszaj i obserwuj drogę przed sobą, aby uniknąć niepotrzebnego hamowania. Zwalniaj płynnie, zwalniając pedał gazu w odpowiednim momencie, pozostawiając samochód na biegu.
- Niech samochód się toczy – zatrzymanie, a następnie ponowne uruchomienie zużywa więcej paliwa niż toczenie się auta. Zwolnij wcześniej na światłach lub zbliżając się do korka i być może nie będziesz musiał się całkowicie zatrzymywać.
- Zmień wcześniej bieg – nie żyłuj silnika, ale spróbuj zmienić bieg przy obrotach silnika około 2000 obr / min (diesel) lub 2500 (benzyna). Od 2014 roku nowe modele samochodów są wyposażone we wskaźnik zmiany biegów, który zachęca do korzystania z najbardziej wydajnego biegu.
- Używaj klimatyzacji mądrze – przy niskich prędkościach klimatyzacja zwiększa zużycie paliwa, ale przy wyższych prędkościach efekt jest mniej zauważalny. Spróbuj otworzyć okna w całym aucie i oszczędź klimatyzację na szybszą jazdę. Nie zostawiaj jej włączonej przez cały czas, ale uruchamianie przynajmniej raz w tygodniu pomaga utrzymać system w dobrym stanie.
- Trzymaj się limitów – szybsza jazda zużywa więcej paliwa. Jedź z prędkością 70 km na godzinę, a zużyjesz do 9% więcej niż przy prędkości 60 km na godzinę i do 15% więcej niż przy prędkości 50 km na godzinę. Jazda z prędkością do 80 km na godzinę może zużywać do 25% więcej paliwa niż przy prędkości 70 km na godzinę.
Wyłączać auto czy jednak zostawiać włączone?
Jeśli twój samochód nie ma automatycznego systemu start / stop, nie wyłączaj go, aby oszczędzać paliwo, chyba że silnik jest rozgrzany i spodziewasz się, że nie będziesz się poruszał przez około 3 minuty (na przykład na przejeździe kolejowym) i wiesz, że masz sprawny akumulator.
Systemy start/stop są wyposażone w dodatkowe podzespoły:
- Akumulator o podwyższonej wartości znamionowej, rozrusznik i układ ładowania.
- Wiele z nich ma drugą baterię, która pomaga chronić wrażliwą elektronikę podczas ponownego uruchamiania.
- Monitorowanie baterii, aby wyłączyć stop / start, jeśli bateria jest na wyczerpaniu.
- System sterowania, który uruchamia się ponownie, gdy tylko kierowca naciśnie pedał sprzęgła (lub zwolni pedał hamulca w trybie automatycznym)
- Monitorowanie klimatyzacji, temperatury silnika i obciążeń elektrycznych, które mogą mieć wpływ na ponowne uruchomienie
- Monitorowanie filtra cząstek stałych (DPF), jeśli jest zamontowany
- Specjalnie hartowane łożyska silnikowe przeznaczone do wielu rozruchów silnika
Jazda „na luzie”
Kiedyś dość często próbowano oszczędzać paliwo, zjeżdżając ze wzniesienia „na luzie”, ale nie jest to zalecane, ponieważ nie masz pełnej kontroli:
- Nie możesz nagle przyspieszyć w trudnej sytuacji.
- Utrata hamowania silnikiem i ryzyko przegrzania hamulców.
- W dzisiejszych czasach taka jazda nie pozwala zaoszczędzić paliwa.
- Układ paliwowy i zapłonowy są skutecznie połączone i kontrolowane przez jedną elektroniczną jednostkę sterującą (ECU). Kiedy zdejmiesz nogę z pedału przyspieszenia, ECU i tak odcina dopływ paliwa do wtryskiwaczy, więc nie ma nic do zyskania na zjeździe ze zniesienia.
Jak dużo możesz zaoszczędzić?
Jeśli chcesz zobaczyć, ile możesz poprawić przy obecnym zużyciu paliwa i masz komputer pokładowy, który pokazuje liczbę litrów paliwa na 100 km, to jest to łatwe:
- Zanotuj ogólną średnią, którą otrzymujesz teraz
- Zresetuj komputer i zacznij rejestrować nową średnią
- Spróbuj porównać podobne okresy – powiedzmy całe tygodnie lub miesiące – i podobne rodzaje jazdy
Aby obliczyć średnią liczbę mpg bez komputera pokładowego:
- Napełnij zbiornik i zapisz przebieg
- Prowadź zapis wszystkich kolejnych zakupów paliwa (nie musisz ponownie całkowicie napełniać zbiornika, dopóki nie będziesz gotowy do wyliczenia mpg.
- Najlepiej byłoby wrócić do tej samej pompy w tym samym garażu, w którym najpierw napełniłeś samochód, i ponownie napełnić zbiornik do tego samego poziomu
- Podziel całkowity przebieg od pierwszego napełnienia przez całkowitą liczbę zużytych litrów.