Niektóre samochody pozostawiają po sobie spuściznę, gdy się starzeją i osiągają zawrotne ceny na aukcjach używanych aut. Modele takie jak Mercedes 300 SL Gullwing i Porsche 914 to przykłady najbardziej poszukiwanych.
Na całym świecie są miliony entuzjastów, którzy napędzają popyt – i cenę – na te samochody. Większość robi to jako hobby, ale niektórzy zbierają samochody dla zysku finansowego.
Zastanawiasz się nad inwestycją w klasyczny samochód, aby zdywersyfikować swój portfel? Zastanawiasz się, jaki może być średni zwrot? Przyjrzyjmy się głębiej i dowiedzmy się.
Co sprawia, że samochód jest klasykiem?
Klasyczny samochód to pojazd, który definiuje epokę. Pojazdy te mogą zmienić zasady gry w technologii motoryzacyjnej w momencie ich wprowadzenia na rynek lub mogą być ikonami branży, które sprawiają, że są poszukiwane przez kolekcjonerów.
Samochód z wyścigową historią wzbogaca swój rodowód i zwiększa atrakcyjność wśród potencjalnych nabywców. Klasyki Carrolla Shelby’ego czy Raymonda Loewy’ego są dobrymi przykładami samochodów, które pozostają aktualne przez dziesięciolecia po ich premierze.
Posiadanie gwiazdy może również wpływać na kolekcjonowanie samochodu. Samochody należące do legend Hollywood, takich jak Steve McQueen czy Paul Newman, reprezentują konkretną epokę i obejmują całe pokolenie.
Rynek klasycznych samochodów jest podobny do rynku dzieł sztuki lub kolekcji rzadkich złotych monet. Kolekcjonerzy kupują pojazdy zarówno ze względu na ich estetykę, jak i możliwość docenienia wartości w czasie.
Może się nie udać
Jakie są więc przykłady klasycznych samochodów? I czy warto je kupować i trzymać przez lata z nadzieją na sprzedaż z dużym zyskiem w przyszłości?
Wybór odpowiedniego samochodu do inwestycji jest trudny, zwłaszcza taki, który po sprzedaży przyniesie znakomity zwrot. Lista klasycznych samochodów z wielomilionowymi cenami, po uwzględnieniu inflacji, jest dość krótka.
Zakup nowego samochodu lub niedawno wyprodukowanego modelu w nadziei, że stanie się on klasykiem, jest ryzykownym posunięciem.
Przykładem tego jest wypuszczenie na rynek Dodge Vipera w 1990 roku. Wielu kolekcjonerów kupiło Vipera i przechowywało go w nadziei, że samochód będzie wart miliony. Ci potencjalni inwestorzy wierzyli, że wyjątkowa i agresywna stylistyka samochodu w połączeniu z silnikiem V10 645 KM uczyni z niego natychmiastowy klasyk.
Jednak mylili się. Obecnie możesz kupić Vipera z 1993 roku za mniej niż 15o tysięcy. Biorąc pod uwagę, że nowe kosztują 200 000 zł, jest to 20% strata na początkowej inwestycji. Uwzględnienie inflacji jeszcze bardziej pogłębia stratę.
Typowy zwrot z inwestycji
Rynek luksusowych samochodów klasycznych może zaoferować imponujące zyski, jeśli masz odpowiedni model.
Ferrari wypuściło Dino 246 GT w cenie 14 500 USD w 1974 roku. W tym samym czasie wypuścili Dino 308 GT4 w wyższej cenie 22 000 USD.
Dealer samochodów kolekcjonerskich Hagerty wycenia obecnie model 308 GT4 na 49 000 USD, a 246 GTS na oszałamiającą 417 000 USD. To rzadki przykład modelu podstawowego, który przewyższa najwyższy model.
W 2014 roku brytyjski dom aukcyjny Bonhams sprzedał Ferrari 250 GTO z 1962 roku za kolosalne 38,1 miliona dolarów. W tamtym czasie była to najwyższa cena, jaką kiedykolwiek zapłacono za samochód.
Muzeum Motoryzacji Mullin zakupiło Bugatti 57SC Atlantic (1 z 4 wyprodukowanych) za cenę od 30 do 40 milionów dolarów w 2010 roku.
Mercedes-Benz W196 Silver Arrow z 1954 roku sprzedany na aukcji za 29,7 miliona dolarów w 2010 roku.
Wszystkie te pojazdy są przykładami najlepszego scenariusza dla kolekcjonerów samochodów. Jednak szanse na znalezienie takiej transakcji są niewielkie. Nawet jeśli to zrobisz, będziesz potrzebować poważnej gotówki, aby zainwestować w te pojazdy ― i nie ma miesięcznego planu ratalnego.
Czy klasyczne samochody to inwestycja krótko czy długoterminowa?
Inwestycja w klasyczny samochód to inwestycja długoterminowa, wieloletnia. Jasne, możesz znaleźć dobrą ofertę na krótką metę, ale takie przypadki są rzadkie na tym rynku.
Jakie są zagrożenia?
Podstawowym ryzykiem jest to, że nie odzyskasz pieniędzy, które zapłaciłeś za pojazd. Jeśli kupujesz klasyczny samochód nie tylko jako inwestycję, ale także dla dodatkowej przyjemności z prowadzenia go, ryzykujesz również zmniejszenie jego wartości, ponieważ większość nabywców klasycznych samochodów chce jak najmniejszy przebieg samochodu. Również naprawy mogą być kosztowne, ponieważ trudno jest znaleźć części. Większość klasycznych samochodów nie jest zaprojektowana zgodnie z powszechnymi obecnie standardami bezpieczeństwa, co czyni je ryzykownymi w prowadzeniu.
Werdykt
Czy klasyczne samochody to dobra inwestycja? To zależy. Jeśli masz wiedzę na temat rynku i duże konto bankowe, możesz znaleźć dobrą ofertę na samochody takie jak Ferrari lub Mercedes.
Jednak aprecjacja Twojej inwestycji jest powolna w porównaniu z klasą aktywów, taką jak akcje lub kryptowaluty. A kiedy w końcu wystarczająco się doceni i nadejdzie czas, aby się zbyć, musisz znaleźć kupca, który jest gotów zapłacić więcej niż ty.
Dlatego samochody klasyczne nie są inwestycją odpowiednią dla przeciętnego inwestora. Ogólnie rzecz biorąc, lepiej jest inwestować w bardziej płynne aktywa o sprawdzonym zwrocie.