Citroën ZX

Citroën ZX: Kompaktowy bohater lat 90.

Citroën ZX. Pamiętasz ten samochód? Ten kompaktowy hatchback, który w latach 90. królował na polskich drogach budząc zarówno zachwyt, jak i kontrowersje. To była prawdziwa ikona, samochód, który w pewnym momencie był wszędzie. Zobaczyć go na ulicy było tak zwyczajnie, jak dzisiaj spotkać Skodę Octavię. Czy pamiętasz charakterystyczne, kanciaste nadwozie? A może hydropneumatyczne zawieszenie, które dawało niesamowity komfort jazdy? Citroën ZX to historia pełna kontrastów – innowacyjności i problemów z niezawodnością, popularności i krytyki.

W tym artykule zabierzemy Cię w podróż przez historię Citroëna ZX, odkrywając jego wersje, zalety i wady. Dowiesz się, dlaczego ten samochód stał się tak popularny, co sprawiło, że do dziś budzi sentyment u wielu kierowców, a także dlaczego jego historia pełna jest zarówno entuzjazmu, jak i gorzkich rozczarowań. Przygotuj się na wspomnienia, a może nawet na odrobinę nostalgii. W końcu kto nie lubi powspominać czasów, gdy motoryzacja była jeszcze trochę mniej skomplikowana?

Narodziny ikony – Początek Citroëna ZX

Pamiętacie Citroëna ZX? Ten kompaktowy hatchback, który w latach 90. podbijał serca kierowców na całym świecie, a w Polsce stał się prawdziwym symbolem tamtej dekady? To właśnie o nim dzisiaj opowiem. ZX to samochód, który od początku budził spore emocje, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Ale bez wątpienia był to model, który zapisał się na kartach historii motoryzacji.

Historia ZX zaczyna się w 1991 roku, kiedy Citroën zaprezentował światu swojego nowego, kompaktowego hatchbacka. Auto miało zastąpić popularnego Citroëna BX i konkurować w segmencie, który był wówczas niezwykle silnie obsadzony przez takich graczy jak Volkswagen Golf, Ford Escort czy Opel Astra. Citroën postawił na nowoczesny design, który łączył w sobie elementy stylistyki typowej dla Citroëna z futurystycznymi akcentami. Zastosowano charakterystyczne, kanciaste linie i gładkie powierzchnie, które nadawały ZX-owi dynamiczny i nowoczesny wygląd. W porównaniu do swojego poprzednika, BX, ZX był o wiele bardziej kompaktowy i łatwy w prowadzeniu.

Premiera ZX-a spotkała się z mieszanym odbiorem. Jedni zachwycali się jego awangardowym designem i nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, inni krytykowali za brak charakteru i zbyt dużą prostotę. Jednak niewątpliwie Citroën ZX był samochodem, który zaskarbił sobie wielu zwolenników i stał się jednym z najlepiej sprzedających się modeli Citroëna w historii.

Pod maską i na drodze – Wersje i osiągi

Citroën ZX był prawdziwym kameleonem w świecie motoryzacji. Pod eleganckim nadwoziem kryła się paleta silników, które potrafiły zadowolić zarówno osoby ceniące oszczędność, jak i miłośników dynamicznej jazdy.

Podstawą gamy silnikowej były jednostki benzynowe o pojemnościach od 1.1 do 1.8 litra. Najmniejszy 1.1 to był prawdziwy mistrz oszczędności, idealny do miasta. Bardziej żwawy był 1.4 i 1.6. Dla tych, którzy pragnęli większej mocy, Citroën przygotował wersję 1.8, która pozwoliła rozwinąć skrzydła na trasie. Sportową duszę w ZX odnalazło się w modelu Volcane. Pod jego maską pracował 1.9-litrowy silnik o mocy 121 koni mechanicznych, który pozwalał na osiągnięcie 100 km/h w około 9 sekund.

Nie zapominajmy o dieslach! 1.9D i 1.9 TD to były prawdziwe perły oszczędności. Choć nie mogły pochwalić się mocą benzyniaków, zapewniały niskie zużycie paliwa i długi przebieg bez problemów.

Citroën ZX oferował również różne wersje nadwozia. Podstawowy hatchback był doskonałym wyborem dla rodzin i osób ceniących praktyczność. Dla tych, którzy szukali czegoś więcej, Citroën przygotował wersję kombi „Break”, która zapewniała większą przestrzeń bagażową. A dla miłośników sportowej jazdy była wersja „Volcane”, która wyróżniała się agresywnym zderzakiem, listwami bocznymi i sportowym zawieszeniem.

Choć ZX nie był demonem prędkości, jego prowadzenie było przyjemne. Zawieszenie hydropneumatyczne zapewniało komfort i stabilność na każdej nawierzchni. W porównaniu do konkurencji z tego okresu, ZX wyróżniał się doskonałym komfortem jazdy i doskonałym wygładzaniem nierówności drogi.

Citroën ZX

Źródło: https://i.ytimg.com/vi/EMpYoyQplXk/sddefault.jpg

Innowacje i wyposażenie – To, co wyróżniało Citroëna ZX

Citroën ZX nie był tylko zwykłym hatchbackiem. Pod jego elegancką karoserią kryły się innowacyjne rozwiązania i wyposażenie, które stawiały go w awangardzie motoryzacji lat 90. Jedną z najbardziej charakterystycznych cech tego modelu było bez wątpienia hydropneumatyczne zawieszenie. To właśnie ono nadawało mu niezrównany komfort jazdy, a Citroen ZX stawał się prawdziwym „latającym dywanem” na drodze.

Hydropneumatyka, czyli system zawieszenia wykorzystujący ciecz pod ciśnieniem, była wynalazkiem Citroëna i znana była już z wcześniejszych modeli, jak słynny DS. W ZX zastosowano nową, ulepszoną wersję tej technologii, która zapewniała jeszcze lepsze właściwości jezdne. Zastosowanie hydropneumatyki pozwalało na regulację wysokości nadwozia, minimalizowało drgania i uderzenia, co przekładało się na niezrównany komfort jazdy. Pamiętajcie, że to właśnie hydropneumatyka była odpowiedzialna za legendarne „latające” wrażenie, które odczuwał każdy kierowca Citroëna ZX.

Wewnątrz ZX również widać było dbałość o komfort i funkcjonalność. Kabina była dobrze zaprojektowana i ergonomiczna, a materiały wykończeniowe – w zależności od wersji – były przyzwoitej jakości, choć nie zawsze nadrabiały braki w jakości montażu, co było częstym problemem w Citroënach z tamtego okresu. ZX oferował sporo miejsca dla pasażerów, a bagażnik był naprawdę pojemny. Poza tym, w zależności od wersji, ZX mógł być wyposażony w szereg dodatkowych udogodnień, takich jak klimatyzacja, elektryczne szyby, centralny zamek, a nawet tempomat – to był prawdziwy luksus jak na tamte czasy!

Citroën ZX był również pionierem w dziedzinie bezpieczeństwa. W standardzie oferował pasywne systemy bezpieczeństwa, jak pasuje bezpieczeństwa i poduszki powietrzne, co było rzadkością w tamtym czasie. Dodatkowo, ZX wyposażony był w hamulce tarczowe na wszystkich kołach, co znacznie poprawiało jego hamowanie. Te wszystkie innowacje sprawiły, że Citroën ZX był nie tylko komfortowym i stylowym hatchbackiem, ale także jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie.

Popularność i kultura – Dlaczego ZX podbił serca?

Citroën ZX nie był tylko kolejnym kompaktowym hatchbackiem. To był samochód, który wywoływał emocje. Nie był to powód, dla którego stał się tak popularny, ale z pewnością to, co go wyróżniało po latach. Gdybyśmy mieli szukać odpowiedzi na pytanie, dlaczego ZX zdobył tak dużą popularność, musielibyśmy spojrzeć na kilka czynników.

Przede wszystkim, ZX był tanio dostępny. W czasach, gdy większość Polaków wybierała samochody używane, Citroen oferował przystępną cenę, co dla wielu było kluczowe. Do tego dochodziła bogata oferta wersji, która pozwalała wybrać samochód dopasowany do swoich potrzeb i możliwości finansowych. Od podstawowych hatchbacków po sportowe wersje „Volcane”, Citroën ZX oferował coś dla każdego.

Nie można zapominać o tym, że ZX był samochodem innowacyjnym. Hydropneumatyczne zawieszenie, które zyskało uznanie w większych modelach Citroëna, stało się dostępnym także dla osób o mniejszym budżecie. Ten „francuski komfort” i wyjątkowe prowadzenie ZX przyciągało wiele osób.

Citroën ZX stał się także popularny wśród fanów modyfikacji. Wiele osób, chcąc nadać swojemu ZX indywidualny charakter, modyfikowało jego wygląd i osiągi. Do dziś istnieją liczne fora internetowe i grupy skupiające entuzjastów Citroëna ZX, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami, opiniami i pomysłami na tuning.

Citroën ZX to samochód, który zapisał się w historii motoryzacji, a jego popularność w Polsce i na świecie świadczy o jego wyjątkowości. Z pewnością wielu z nas ma do niego sentyment, a jego historia nadal budzi emocje.

Citroën ZX

Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/1993_Citroen_ZX_Volcane_TD_%289758856532%29.jpg

Cień sukcesu – Wady i zarzuty

No dobra, przyznajmy się – nie wszystko w życiu Citroëna ZX było usłane różami. Choć ten samochód podbił serca milionów, miał też swoje mroczne strony. Wspomnienia o tanich plastikach we wnętrzu, problemach z elektryką i rdzą, która wcinała się w nadwozie niczym wilk w jagnię, nie są najprzyjemniejsze. Tak, ZX miał swoje wady i nie sposób o nich nie wspomnieć.

Największym zarzutem, jaki padał na Citroëna ZX, była jego niezawodność. Wiele osób, zwłaszcza tych, którzy byli z ZX związani przez dłuższy czas, podkreślało liczne problemy techniczne. Chodziło głównie o silniki, które potrafiły sprawiać kłopoty. Szczególnie problematycznym okazał się benzynowy 1.4, który był podatny na awarie. Dodatkowo częstym problemem był układ hydraulicznego zawieszenia, który był drogi w naprawie i wymagał specjalistycznej wiedzy.

Nie można ignorować także faktu, że Citroën ZX był podatny na korozję. Rdza wcinała się w nadwozie, szczególnie w miejscach uszkodzeń powłoki lakierniczej. To zjawisko było typowe dla aut produkcji francuskiej w tych latach. Dlatego kupując używanego ZX, należało zwrócić szczególną uwagę na stan nadwozia i ewentualne ślady korozji.

W kontekście wad Citroëna ZX, nie sposób pominąć tematu wyposażenia. Choć wnętrze było przestronne i funkcjonalne, to jakość wykończenia nie była na najwyższym poziomie. Tanie plastiki i skrzypiące elementy nie dodawały prestiżu i wytrzymałości modelowi. Dodatkowo wyposażenie było raczej skąpe, choć w najwyższych wersjach dostępne były systemy jak ABS czy elektryczne szyby.

Citroën ZX, pomimo swoich wad, był samochodem, który znalazł swoich wiernych fanów. Z pewnością zachęcił wiele osób do zakupu samochodu tej francuskiej marki. Dziś ZX to już pojazd kultowy, który budzi sentymnent i wywołuje wiele wspomnień. W dobie dynamicznego rozwoju technologii motoryzacyjnej i zwiększonej konkurencji trudno jest znaleźć samochód o takich osobowości i charakterze, jak Citroën ZX. Choć jego czas na rynku dobiegł końca, to wciąż jest on symbolem epoki i najważniejszym modelem w historii Citroëna.

Citroën ZX – więcej niż tylko wspomnienie

Citroën ZX, ten kompaktowy hatchback, który królował na polskich drogach w latach 90., był w pewnym sensie enfant terrible w świecie motoryzacji. Z jednej strony, był synonimem komfortowej i niezwykle oszczędnej jazdy, z drugiej – cierpiał na opinie o słabej niezawodności. Czy to wspomnienie o nim to tylko nostalgia, czy jest w nim coś więcej?

ZX to nie tylko historia samochodu, to historia pewnego okresu. To czas, gdy w Polsce zaczynała się era kapitalizmu, a motoryzacja była symbolizmem nowej wolności. Citroën ZX trafił w ten okres i szybko zyskał popularność. Wiele osób wspomina go z sentymentem, jak o przyjacielu z tamtych czasów.

Ale czy ZX był idealny? Niestety, nie. Mimo wyjątkowego komfortu i oszczędności, cierpiał na problemy z niezawodnością. Wiele egzemplarzy miało problemy mechaniczne, co odbijało się na opiniach o tym samochodzie.

Dziś, gdy patrzymy na Citroëna ZX z perspektywy czasu, możemy powiedzieć, że był on samochodem z charakterem. Był z pewnością unikatowy, w miejscach, gdzie konkurencja oferowała proste i niewyszukane rozwiązania, on zachwycał hydropneumatycznym zawieszeniem, które zapewniało niezwykły komfort jazdy. Być może, ZX to nie był samochód dla każdego, ale na pewno był samochodem dla tych, którzy cenili niecodzienne rozwiązania i wyjątkowe doznania z jazdy.

Jeżeli jesteś zainteresowany głębszym zanurzeniem się w świat Citroëna ZX, zachęcam do przeczytania naszego artykułu i pozostawienia swoich wspomnień w komentarzach.

Dane techniczne:

  • Długość: 3,97 m
  • Szerokość: 1,68 m
  • Wysokość: 1,38 m
  • Rozstaw osi: 2,51 m
  • Pojemność bagażnika: 330 litrów
  • Masa własna: od 880 kg
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Inne popularne: