Najważniejsze prace nad tunelami i drogami ekspresowymi zbliżają się ku końcowi, co przynosi nadzieję na poprawę komunikacji i bezpieczeństwa w regionie.
W ciągu ostatnich miesięcy w Polsce zrealizowano kluczowe prace budowlane związane z tunelami oraz nowym odcinkiem drogi ekspresowej S1. Wydrążone w masywie Barania tunel o długości 830 metrów zakończył prace nad obudową zasadniczą w maju 2023 roku. W sierpniu ukończono układanie nawierzchni betonowej, a obecnie trwają intensywne prace nad montażem instalacji bezpieczeństwa oraz monitorowania ruchu. Portal południowy tunelu jest już ukończony, natomiast nad portalem północnym prace są w toku, osiągając połowę zaplanowanej realizacji.
Inwestycje w drugim tunelu, zlokalizowanym w masywie Białożyński Groń, również idą w dobrym kierunku. Tunel o długości około 1000 metrów wymaga jeszcze dokończenia czterech segmentów obudowy w stronie Żywca, podczas gdy prace w kierunku Zwardonia zakończono we wrześniu. Układanie nawierzchni w kierunku Żywca planowane jest na początek 2024 roku.
Budowa tuneli wiązała się z użyciem ogromnych ilości materiałów budowlanych. W projekcie wykorzystano 70 tysięcy m³ betonu, 7 700 ton stali zbrojeniowej i ponad 100 tysięcy m² hydroizolacji. Przemysłowy proces drążenia tuneli pozwolił na wywiezienie ponad 650 tysięcy ton urobku. Łącznie na obudowy tuneli zużyto 12 200 ton stali i 190 tysięcy m³ betonu, co świadczy o ogromnym zakresie przedsięwzięcia.
Na drodze ekspresowej S1 odcinek Przybędza – Milówka osiągnął zaawansowanie prac na poziomie 87 procent. Prace mostowe są w finalnej fazie, z osiągniętym 98-procentowym zaawansowaniem. Większość ekranów akustycznych została już zainstalowana, a działania związane z przebudową instalacji energetycznych niemal dobiegają końca. Nowa infrastruktura znacząco poprawi warunki komunikacyjne w regionie, przyspieszając przemieszczanie się między miejscowościami.
Odcinek drogi S1, część Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączy Pyrzowice z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Całkowita długość docelowej drogi ekspresowej wyniesie aż 133 km, co umożliwi usprawnienie transportu towarów i pasażerów na szlaku międzynarodowym oraz w południowej Polsce. Prace na odcinku Przybędza – Milówka planowane są na zakończenie do końca 2025 roku, co oznacza znaczący krok w kierunku realizacji tego istotnego projektu infrastrukturalnego.
Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,190330,31412512,tunele-na-s1-prawie-gotowe-kiedy-pojedziemy-trasa.html