Autostrada A4 pomiędzy Krakowem a Katowicami to niewątpliwie jedna z najbardziej wyjątkowych tras w Europie, nie tylko ze względu na jej długość, ale przede wszystkim na wysokie opłaty za przejazd. Ta niewielka, licząca 52 km długości autostrada, jest najdroższą na Starym Kontynencie w odniesieniu do stosunku opłaty do długości płatnego odcinka. Ostatnie dane znów przyciągają uwagę do kondycji A4, zwłaszcza w kontekście natężenia ruchu oraz zmieniających się stawek opłat.
W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2024 roku, autostrada A4 z Krakowa do Katowic obsługiwała średnio 48,8 tys. pojazdów dziennie. Warto jednak zauważyć, że w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego, liczba ta uległa jedynie nieznacznemu spadkowi, wynoszącemu 0,3%. O spadku tym w największej mierze decydowały samochody osobowe, dla których ruch zmniejszył się o około 0,4%. Paradoksalnie, ruch ciężarówek wzrósł o 0,7%, co może sugerować zwiększenie transportu drogowego w regionie.
Zarządca autostrady, firma Stalexport, wydaje się nie martwić spadkiem ruchu wśród osobówek. Wyniki finansowe przedsiębiorstwa po tegorocznych podwyżkach opłat są bowiem zadowalające. W pierwszych trzech kwartałach 2024 roku przychody osiągnęły poziom 430,6 mln zł, co stanowi wzrost o 14,2% w porównaniu do analogicznego okresu z roku ubiegłego, kiedy przychody wyniosły 376,9 mln zł. Warto przypomnieć, że w tym roku Stalexport dwukrotnie zmieniał wysokość stawek za przejazd. W styczniu zlikwidowano preferencyjne stawki dla kierowców korzystających z płatności automatycznych, co podniosło opłatę z 26 do 30 zł. Z kolei w kwietniu tego samego roku opłaty wzrosły na kolejnych odcinkach do 32 zł dla samochodów osobowych oraz 49 zł dla ciężarówek.
Co czeka A4 po 2027 roku?
Ważnym wydarzeniem w przyszłości autostrady będzie wygaszenie 30-letniej koncesji przyznanej Stalexportowi w 2027 roku. Po tym czasie autostrada przejdzie pod zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, co oznacza jej przekształcenie w autostradę państwową. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, część opłat może zniknąć, co wpłynie na poprawę warunków podróży dla kierowców. Obecnie z opłat zwolnieni są właściciele samochodów osobowych, jednak dalsze zmiany mogą przynieść nowe regulacje w tej kwestii.
Podsumowując, autostrada A4 to nie tylko strategiczny szlak komunikacyjny, ale także przykład dynamicznie zmieniającej się infrastruktury drogowej w Polsce. Jej przyszłość z pewnością będzie budzić wiele emocji i dyskusji wśród kierowców oraz władz lokalnych.