Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) nie zwalnia tempa, a kierowcy mogą się cieszyć z nowego, istotnego etapu w budowie drogi ekspresowej S10. Ta nowa arteria komunikacyjna, licząca docelowo około 460 km, ma na celu połączenie Szczecina z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Mimo że obecnie oddano do użytku zaledwie poniżej 100 km, prace nad kolejnymi odcinkami trwają w najlepsze.
Droga ekspresowa S10 przebiega przez kluczowe dla regionu województwa, w tym zachodniopomorskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie oraz mazowieckie. Po drodze znajdują się takie miasta jak Szczecin, Bydgoszcz, Toruń oraz Płock, co sprawia, że S10 stanie się nie tylko magistralą tranzytową, ale także ważnym szlakiem dla lokalnych podróżnych.
Nowe kontrakty
Niedawno podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę odcinka S10 między Łowiczem Wałeckim a Piecnikem, który będzie miał długość 14,8 km. Realizację zadania podejmie firma Budimex, a całkowity koszt inwestycji wyniesie 538,05 mln zł. To siódmy kontrakt na trasie S10, zawarty w 2023 roku, a łączna wartość umów dla całego projektu przekroczyła 4,1 mld zł, co zabezpiecza blisko 110 km planowanych odcinków.
Znaczenie S10 w kontekście budowy dróg
Droga S10 jest kluczowym składnikiem Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2021-2030. Po podpisaniu umowy na odcinek Łowicz Wałecki – Piecnik, roboczo pozostał jedynie odcinek Szczecin Kijewo – Zdunowo do przetargu. Finalizacja całego projektu, który obejmuje 113,4 km najważniejszych tras, zbliża się do końca. Obecnie trwa procedura rozstrzygania przetargów, co jest efektem decyzji Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przyszłość i harmonogram realizacji
Zgodnie z harmonogramem, wykonawcy otrzymają 10 miesięcy na przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Przewiduje się, że procedura zajmie około siedmiu miesięcy, a następnie będą miały miejsce prace budowlane trwające 22 miesiące. Projekt ten przewiduje budowę nie tylko samej drogi, ale także węzłów, wiaduktów oraz przejść dla zwierząt. Prace budowlane mają zakończyć się w III kwartale 2028 roku, co pozwoli na pełne wykorzystanie potencjału drogi S10.
Równolegle w toku są prace nad rozbudową DK22 na odcinku Ostrowiec – Szwecja, które będzie realizowane przez firmę PORR. Inwestycja, która opiewa na kwotę 27,77 mln zł, obejmuje modernizację nawierzchni, budowę ścieżki pieszo-rowerowej oraz zatok autobusowych. Zakończenie tych prac planowane jest na IV kwartał 2026 roku.