Inżynieria nowej generacji: najdłuższy tunel kolejowy w Polsce w budowie
W dzisiejszych czasach inżynieria staje się coraz bardziej zaawansowana, a inwestycje w infrastrukturę komunikacyjną w Polsce przybierają ogromne rozmiary. Wkrótce na trasie Limanowa – Nowy Sącz powstanie najdłuższy tunel kolejowy w kraju, który z pewnością wpłynie na kształtowanie transportu i przepływu towarów.
Inwestycja Podłęże – Piekiełko
Budowa tunelu stanowi część realizacji projektu Podłęże – Piekiełko, którego koszt wynosi ponad 1,9 miliarda zł netto. Fundusze na tę inwestycję pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy, co podkreśla jej znaczenie dla polskiej infrastruktury. Projekt prowadzi konsorcjum firm Budimex i turecki Gülermak, które mają doświadczenie w realizacji dużych przedsięwzięć budowlanych.
Parametry i harmonogram
Tunel, którego długość wyniesie 3,8 km, zostanie usytuowany między miejscowościami Męcina a Mordarka. Zakończenie budowy planowane jest na drugie półrocze 2026 roku, co oznacza, że pasażerowie będą mogli korzystać z nowego połączenia już wkrótce. Pociągi pasażerskie na tej trasie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, podczas gdy pociągi towarowe będą poruszać się z prędkością 100 km/h.
Znaczenie dla transportu aglomeracyjnego
Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, podkreślił, że inwestycja ta jest przełomem dla połączeń między Krakowem a Nowym Sączem. Dzięki nowemu tunelowi czas podróży ma zostać znacznie skrócony, co ma umożliwić pasażerom dotarcie z Krakowa do Nowego Sącza w zaledwie 60 minut. Projekt zakłada również stworzenie nowej linii kolejowej, która do 2029 roku połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną.
Nowoczesne technologie w budownictwie
W ramach realizacji projektu, konsorcjum Budimex-Gülermak zakończyło podpisanie umowy na dostawę maszyny drążącej TBM (ang. tunnel boring machine), która odegra kluczową rolę w wydrążeniu tunelu. Maszyna dotrze do Polski z Chin, a następnie zostanie przetransportowana na plac budowy. Zgodnie z planem, drążenie rozpocznie się w połowie 2025 roku, a tempo wydrążania ma wynosić od 10 do 15 m dziennie. Średnica tarczy maszyny dla głównego tunelu wyniesie blisko 10 m, a dla tunelu ewakuacyjnego około 4 m.
Budowa najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce to nie tylko znaczący krok w rozwoju infrastruktury, ale także dowód na to, że nowoczesne technologie mogą skutecznie wspierać rozwój transportu w naszym kraju.