W najbliższych latach marka Suzuki planuje wprowadzenie na rynek dwóch modeli SUV o nazwie Vitara. Nowa eVitara będzie zupełnie innym autem w porównaniu do dotychczasowej Vitary, co zapowiada ciekawą rewolucję w ofercie japońskiego producenta.
Związki Suzuki z Toyotą stają się coraz bardziej widoczne, co znajduje odzwierciedlenie w nowym modelu eVitara, który będzie dostępny równocześnie z tradycyjną Vitara. Kiedy patrzymy na oba samochody, od razu dostrzegamy ogromne różnice — nie tylko pod względem designu, ale także platformy, rodzaju napędu, a nawet daty debiutu, która różni je o dziesięć lat.
elektryczna rewolucja
O ile aktualna Suzuki Vitara dostępna jest w wersjach spalinowej i hybrydowej, o tyle eVitara to w pełni elektryczny SUV. To ważny krok w stronę *elektromobilności*, który wpisuje się w rosnące zainteresowanie segmentem miejskich SUV-ów w Polsce. Z danych wynika, że między styczniem a wrześniem 2024 roku liczba rejestracji elektrycznych SUV-ów wzrosła aż o 220% w porównaniu do roku poprzedniego.
Współpraca z Toyotą i innowacyjna platforma
Za konstrukcję eVitary stoi współpraca Suzuki z Toyotą, która miała kluczowy wpływ na rozwój napędu i architektury pojazdu. Warto zaznaczyć, że eVitara będzie bazą również dla miejskiego SUV-a Toyoty, który ma zadebiutować w 2025 roku. Sam SUV będzie miał długość 427,5 cm, szerokość 180 cm i wysokość 163,5 cm, a jego rozstaw osi wyniesie aż 270 cm, co zapewnia wyjątkową przestronność wnętrza.
Przemyślane detale i koszt produkcji
Pomimo licznych nowoczesnych rozwiązań, Suzuki postawiło na klasyczne przełączniki do regulacji klimatyzacji, co zostało pozytywnie ocenione przez użytkowników. Niestety, jakość użytych tworzyw budzi pewne wątpliwości. Nowe SUV-y Suzuki, w tym eVitara, będą produkowane w Indiach, a ich premiery planowane są na przełom sierpnia i września 2025 roku. Szacowane ceny bazowej wersji eVitary wynosić mają około 150-160 tys. zł, co może jeszcze obniżyć nowy rządowy program dopłat do samochodów elektrycznych.
Przyszłość Suzuki na europejskim rynku
Dla Suzuki to kluczowy moment. Obecna Vitara pozostanie w ofercie przez kilka lat, ale inne modele, takie jak Ignis, mogą zniknąć z rynku. Taki rozwój wydarzeń z pewnością wpłynie na dalszy rozwój gamy modeli Suzuki, która będzie się dopasowywać do potrzeb rynku. Z eVitarą w portfolio, Suzuki wykazuje gotowość na zmiany oraz dostosowanie się do dynamicznych trendów w branży motoryzacyjnej.
Nowe podejście Suzuki, łączące elektryfikację z zachowaniem unikalnych cech marki, zapowiada niezwykle interesującą przyszłość dla producenta i jego klientów. Już za kilka lat motoryzacyjny krajobraz będzie wyglądał zupełnie inaczej, a eVitara stanie się jednym z jego filarów.