Wzrost cen LPG w Polsce z powodu sankcji na Rosję – co powinni wiedzieć kierowcy?
20 grudnia 2023 roku w życie wejdzie kolejny etap sankcji nałożonych przez Unię Europejską na Rosję, co bezpośrednio wpłynie na rynek paliw w Polsce. Dla około 2,5 miliona kierowców używających LPG oznacza to droższe tankowanie. W tym dniu minie także rok od wprowadzenia przejściowych sankcji, co sprawia, że branża motoryzacyjna musi szykować się na zmiany.
Sytuacja na rynku LPG
Andrzej Sikorski, prezes Grupy Unimot, jednego z wiodących importerów LPG w Polsce, uspokaja kierowców, że dostawy gazu na stacjach paliw nie będą zagrożone. Niemniej jednak, z uwagi na nowo wprowadzone embargo na import rosyjskiego gazu płynnego, można oczekiwać wzrostu cen. Obecne ceny benzyny wynoszą około 6-6,2 zł za litr, podczas gdy LPG kosztuje około 3 zł/litr. Po nałożeniu embargo, przewiduje się, że cena LPG może wzrosnąć do poziomu 3,4-3,6 zł, a parytet cenowy osiągnie około 60 procent w relacji do cen benzyny.
Prognozy cenowe i ich wpływ na rynek
Według prognoz rynkowych, potencjalny wzrost cen detalicznych autogazu może wynosić od 10 do 15 groszy na litr, z możliwością podwyżek sięgających 30-40 groszy w mniej optymistycznym scenariuszu. Zmiany te są wynikiem dostosowania rynku do nowych warunków po nałożeniu sankcji oraz wahaniami kursów walutowych.
Warto jednak zauważyć, że sektor autogazu w Polsce może mieć szansę na stabilizację cen w dłuższym horyzoncie czasowym. Przykłady z rynku oleju napędowego pokazują, że po zablokowaniu importu z Rosji ceny wróciły do poziomu sprzed sankcji po około półtora roku. Sikorski podkreśla, że czasowe podwyżki cen mogą wpłynąć na decyzje zakupowe kierowców, jednak dla posiadaczy aut z instalacją LPG, nawet wyższy parytet wynoszący około 60 proc. powinien być akceptowalny, biorąc pod uwagę oszczędności względem tankowania benzyny.
Przygotowania rynku na zmiany
Grupa Unimot podjęła konkretne kroki, aby zapewnić płynność dostaw LPG do Polski. W tym celu firma wyczarterowała statek do transportu gazu, który od stycznia rozpocznie dostawy z terminala w Wilhelmshaven. Dodatkowo, Unimot zainwestował w spółkę kolejową Olavion i zwiększył flotę cystern, co ma na celu zapewnienie nieprzerwanej dystrybucji paliwa.
Mimo nadchodzącego embarga na rosyjski LPG, polski rynek motoryzacyjny jest gotowy na nowe wyzwania. Chociaż kierowców czekają chwilowe podwyżki cen, stabilność dostaw autogazu na ten moment pozostaje zapewniona. Warto również zwrócić uwagę, że globalne wydarzenia, takie jak konflikty zbrojne oraz zmiany polityczne, mogą wpływać na sytuację na rynku paliw, co powoduje niepewność dla konsumentów.
Jak widać, przed polskimi kierowcami stają nowe wyzwania, ale i możliwości oszczędnościowe w perspektywie długoterminowej. Niezależnie od zmian cenowych, LPG wciąż pozostaje znacznie tańszą alternatywą dla tradycyjnych paliw, co podnosi jego atrakcyjność na polskim rynku motoryzacyjnym.