Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu zatwierdził kluczowy projekt rozbudowy infrastruktury drogowej w regionie. W decyzji środowiskowej potwierdzono przebieg obwodnicy w wariancie nr 5, co ma istotne znaczenie dla rozwoju transportu w okolicy. Rozbudowa drogi krajowej nr 25 przewiduje dostosowanie jej do klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), co oznacza, że uzyska ona dwujezdniowy przekrój. Kluczowym elementem projektu jest przekształcenie wszystkich skrzyżowań z trasą główną w węzły drogowe, co zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróżowania.
Obwodnica rozpocznie się na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 25 w miejscowości Kokanin, gdzie powstanie nowy węzeł drogowy. Trasa będzie omijała miejscowości Kokanin i Niedźwiady po zachodniej stronie, umożliwiając jednocześnie szybki i komfortowy przejazd. W Pawłówku zaplanowano kolejny węzeł, który zrealizuje połączenie z drogą wojewódzką nr 442, co jest ważnym krokiem w rozwoju regionalnej komunikacji.
Obwodnica Kalisza, która powstanie w wyniku tych działań, znacząco polepszy dostępność do miasta, w miarę omijania go. Trasa przekroczy kanał Bernardyński oraz rzekę Prosnę, a w sąsiedztwie miejscowości Kościelna Wieś zaplanowano jeszcze jeden węzeł na przecięciu z krajową dwunastką. Droga biegła będzie przez tereny rolnicze, z zamiarem ominięcia miejscowości takich jak Biskupice, Boczków i Gniazdów po jej zachodniej stronie.
Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), po przecięciu z linią kolejową relacji Sieradz – Ostrów Wielkopolski, nowa droga pokryje się z przebiegiem istniejącej DK25. Ostatni, czwarty węzeł zostanie zainstalowany w okolicy miejscowości Biskupice Ołoboczne, co zapewni sprawne połączenie z obwodnicą Nowych Skalmierzyc.
W kontekście kolejnych kroków, GDDKiA informuje, że decyzję środowiskową dla odcinka Konin – Kokanin już wydano. Obecnie trwają prace nad opracowaniem materiałów przetargowych, a czwarty kwartał bieżącego roku będzie czasem ogłaszania postępowań na realizację trzech odcinków w systemie Projektuj i buduj. Łączna długość tych odcinków wynosi 43 km. Dodatkowo, trwają również prace nad projektowaniem i rozbudową ponad 6-kilometrowego odcinka między Biskupicami Ołobocznymi a Ostrowem Wielkopolskim, a 17 października oferty wykonawców zostały ogłoszone i obecnie są analizowane przez GDDKiA.
Realizacja tego projektu ma nade wszystko na celu nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa ruchu, ale również ożywienie gospodarcze regionu i przyspieszenie transportu towarowego, co jest niezbędne w obliczu dynamicznie rozwijającej się infrastruktury drogowej w Polsce.