Ford Focus: Rewolucja w klasie hatchbacków, czyli historia błędu MkV Escort
Rok 1998 to czas, kiedy Ford zaprezentował model Focus, który na zawsze odmienił rynek samochodów kompaktowych. Nie był to jednak efekt wyłącznie świetnej współpracy brytyjskich i niemieckich inżynierów czy doskonałej jakości wykonania. Kluczowym czynnikiem sukcesu pierwszego Focusa była… katastrofa, jaką okazał się jego poprzednik, MkV Escort.
Co poszło nie tak z MkV Escort?
Ford MkV Escort zadebiutował na rynku w 1990 roku, a inżynierowie marki twierdzili, że na jego rozwój wydano aż miliard funtów. Mimo tych oznak wielkich ambicji, rzeczywistość okazała się zgoła inna. Stylistyka była mdła, a silniki bazowały na przestarzałych jednostkach CVH z wcześniejszych generacji. Problemy tkwiły również w skrzyni biegów, która nie spełniała oczekiwań, a prowadzenie samochodu pozostawiało wiele do życzenia. Ford zrezygnował z niezależnego zawieszenia tylnego na rzecz prostszego rozwiązania z belką skrętną, co tylko pogłębiło problemy związane z jazdą.
Od sukcesu do porażki
W latach 80. Ford cieszył się niesłabnącą popularnością, a MkIV Escort ustanowił rekordy sprzedaży, będąc najpopularniejszym samochodem pasażerskim na świecie. Pojawienie się MkV było jednak równoznaczne z upadkiem tej marki w oczach konsumentów. Pojazd ten okazał się nadspodziewanie zły, a reakcja klientów była bardzo negatywna. To skłoniło Forda do szybkiej reakcji – już po dwóch latach zdecydowano się na facelifting, który wprowadził nieco nowocześniejszy design i nowe silniki Zetec. Mimo to nic nie mogło uratować znaku towarowego Escort.
Nowy początek z Fordem Focus
Jednak z każdej porażki można wyciągnąć lekcję. Z ruiny, jaką było MkV Escort, narodził się Ford Focus, który zrewolucjonizował klasę hatchbacków. Focus łączył w sobie nowoczesny design, doskonałe właściwości jezdne oraz zaawansowane technologie. Miał wszystkie cechy, które sprawiły, że zdobył serca kierowców na całym świecie i zdefiniował nowy standard w segmencie kompaktowych samochodów rodzinnych.
Historia Fokusa pokazuje, jak ważne są innowacje oraz jak kluczowe mogą być błędy konkurencji w kreowaniu nowych, lepszych produktów. Dzięki MkV Escort, Ford zdołał zreinterpretować swoje podejście do projektowania i produkcji aut, co przyniosło mu ogromne sukcesy w kolejnych latach.
Źródło: https://www.topgear.com/car-news/epic-fail/epic-fail-mkv-ford-escort