W województwie śląskim trwa rozbudowa infrastruktury drogowej w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, a gotowości do jazdy z pewnością nie można im odmówić. Choć na dokończenie niektórych inwestycji będziemy musieli jeszcze poczekać, to emocje związane z ich powstawaniem sięgają zenitu.
Obwodnica Blachowni i Herb na horyzoncie
Prace nad obwodnicą Blachowni i Herb w ciągu DK46 prowadzi firma Trakt z Katowic, która rozpoczęła swoje działania z pełnym zapałem w maju 2021 r. Obecnie trwają prowadzone prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, a preferowany wariant 2.1A będzie omijał wybrane miejscowości od północy i południa, o czym GDDKiA już zaczęło informować. Projekt ma swoją datę w kalendarzu — wnioski o decyzję środowiskową planowane są na ten rok, a przetarg na realizację wyznaczono na początek 2027 r. Można więc było powiedzieć, że przyszłym pokoleniom do jazdy pozostanie tylko czekać na finał szaleństw budowlanych, który rozegra się w latach 2029-2031.
Zmiany w Nakle Śląskim i Świerklańcu
W przypadku obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca, również umowa zawarta została w maju 2021 r., a do obecności Mostów Katowice nikt nie zamierza się przyczepiać. Prace nad dokumentacją trwają, a w III kwartale 2025 r. spodziewamy się wniosku o decyzję środowiskową. Ponownie przetarg przewidziano na 2027 r., a realizacja znów jest zaplanowana na lata 2029-2032 — jak na razie wszyscy w tym wyścigu patrzą na siebie i martwią się, by nie przegapić momentu startu.
Dynamiczny rozwój Kroczyc
Na pełnym gazie działa obwodnica Kroczyc, którą buduje firma NDI z Sopotu. Z wartością 162,3 mln zł i długością 9,1 km, inwestycja ta ma za zadanie połączyć się z pobliską obwodnicą Poręby i Zawiercia. Zakończenie planowane na kwiecień 2027 r. powinno przynieść ulgę kierowcom, którzy marzą o szybszym i mniej stresującym dotarciu do celu.
Obwodnice Pradeł i Szczekocin
Po ogłoszeniu przetargu na budowę obwodnicy Pradeł, NDI z Sopotu wyłoniło swoją najkorzystniejszą ofertę. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem — czyli bez zbędnych odwołań — umowa powinna zostać podpisana jeszcze w tym roku. Droga, mająca długość 2,3 km, pojawi się w krajobrazie na przełomie 2026 i 2027 r., co w pewnym sensie sprawi, że głowy lokalnych kierowców będą mogły wreszcie odetchnąć.
Z kolei projekt obwodnicy Szczekocin i Goleniów znajduje się na ostatniej prostej. Mosty Katowice dostarczyły wniosek o wydanie decyzji ZRID już we wrześniu 2022 r. i teraz wszyscy z niecierpliwością oczekują na odpowiedź. Przetarg na roboty budowlane ma z kolei ogłosić jeszcze w tym roku — niechętnie wrobią w nawias czekających na początku jazdy przygód budowlanych.
Co nas czeka w przyszłości?
Inwestycje w Śląskiem nie tylko poprawią bezpieczeństwo i komfort jazdy, ale także odciążą istniejący układ drogowy. Szczególnie obwodnica Blachowni i Herb ma kluczowe znaczenie, planując połączyć autostradę A1 z przyszłą drogą ekspresową S11. To właśnie ona stanie się w przyszłości swoistym autostradowym maratonem, zwiększając przepustowość i bezpieczeństwo w regionie. Jak będzie wyglądać nasza rzeczywistość drogową w najbliższych latach? Czas pokaże, czy śląskie obwodnice staną się iście motoryzacyjną utopią czy raczej labiryntem utrudnień.