Trzy nowe modele samochodów przechodzą testy Euro NCAP z mieszanymi wynikami, podkreślając wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa niektórych konstrukcji.
Międzynarodowa organizacja Euro NCAP, znana z oceny poziomu bezpieczeństwa pojazdów, niedawno przeprowadziła testy zderzeniowe trzech nowych modeli: Cupra Tavascan, MG HS oraz Ford Tourneo Courier. Wyniki tych testów potwierdziły wysokie standardy bezpieczeństwa w przypadku dwóch SUV-ów, podczas gdy rezultat dotyczący pojazdu MPV okazał się zaskakująco niski.
Cupra Tavascan – nowość z maksymalnym bezpieczeństwem
Cupra Tavascan, nowy model hiszpańskiej marki, odznacza się nowoczesnym designem oraz efektownymi rozwiązaniami technologicznymi. Euro NCAP w swojej ocenie podkreśliło wysoką ochronę pasażerów, w tym dzieci, dzięki innowacyjnym funkcjom bezpieczeństwa. Jednym z kluczowych atutów jest aktywana maska, która ma na celu ochranianie pieszych, rowerzystów oraz motocyklistów podczas ewentualnych kolizji.
Również w standardowym wyposażeniu Tavascan znajduje się system monitorowania zmęczenia kierowcy oraz inteligentny tempomat adaptacyjny (iACC), który dostosowuje prędkość pojazdu do zmieniających się warunków drogowych. W efekcie ten sportowy SUV zdobył maksymalną notę pięciu gwiazdek w ocenach Euro NCAP, co czyni go jednym z najbezpieczniejszych aut w swoim segmencie.
MG HS – skuteczna ochrona pomimo wyzwań
Podobny sukces odnotował model MG HS, który po raz drugi z rzędu zdobył pięć gwiazdek. Warto zaznaczyć, że ostatnie testy odbyły się w kontekście zaostrzonych norm bezpieczeństwa, a HS wykazał się wysoką ochroną zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Kluczową rolę w tym sukcesie odegrał nowoczesny autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB), który sprawnie wykrywa niechronionych uczestników ruchu.
Euro NCAP doceniło także aktywne zabezpieczenia, które przeciwdziałają otwieraniu drzwi, gdy w pobliżu nadjeżdża rowerzysta. To sprawia, że MG HS jest atrakcyjną propozycją dla kierowców ceniących sobie bezpieczeństwo.
Ford Tourneo Courier – zaskoczenie wynikami
Największym zaskoczeniem okazał się jednak wynik modelu Ford Tourneo Courier, osobowej wersji popularnego Transita Couriera. Pomimo wysokiego poziomu bezpieczeństwa zapewnianego przez jego dostawczą wersję, osobowy Tourneo uzyskał jedynie trzy gwiazdki. Euro NCAP wskazało na problemy z ochroną głowy pasażerów na tylnych siedzeniach w przypadku zderzeń czołowych, co znacząco wpłynęło na ogólną ocenę.
Organizacja zwróciła uwagę na trudności oceny tylnego systemu bezpieczeństwa, co może być przyczyną słabszej noty. Ford ma jednak plany na przyszłość – w 2025 roku zapowiedziane są poprawki konstrukcyjne, które mają na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa modelu.
Inne modele w testach Euro NCAP
Oprócz trzech wcześniej wspomnianych modeli, Euro NCAP przeprowadziło również testy czterech innych pojazdów. Wśród nich znalazły się Ford Capri, Omoda 5 w wersji elektrycznej oraz Renault Rafale, które uzyskały notę pięciu gwiazdek, co potwierdza ich wysoki poziom bezpieczeństwa. Niekorzystnie oceniono model Mitsubishi ASX, który zdobył cztery gwiazdki, co wskazuje na mniejsze standardy bezpieczeństwa w porównaniu do konkurencji.
Wyniki najnowszej oceny Euro NCAP podkreślają rosnące znaczenie innowacyjnych technologii w zapewnieniu bezpieczeństwa, a także wyzwania, przed którymi stoi branża motoryzacyjna.