Maserati w poważnych tarapatach: słabe wyniki sprzedaży i zmiana na stanowisku szefa

Maserati znajduje się w kryzysie, a władze Stellantis, właściciela marki, podejmują decyzje mające na celu ratowanie jednego z najbardziej znaczących producentów luksusowych samochodów na świecie. W obliczu drastycznego spadku sprzedaży, zarząd zdecydował się na istotne zmiany w kierownictwie marki.

Krytyczna sytuacja sprzedaży

Według najnowszych danych, w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedaż Maserati wyniosła zaledwie 11 800 samochodów, podczas gdy w analogicznym okresie rok wcześniej osiągnięto wynik 20 400 egzemplarzy. To blisko 50% mniej niż oczekiwana sprzedaż w segmencie, w którym funkcjonuje marka, zwłaszcza że Maserati rywalizuje z takimi potentatami jak BMW X3, Mercedes GLC Coupe czy Porsche Macan.

Zamiany w zarządzie

W obliczu problemów, nowy szef Stellantis, Carlos Tavares, podjął decyzję o zwolnieniu dotychczasowego CEO Maserati, Davide Grasso. „Maserati jest w trudnej sytuacji. Powód to marketing. Marka nie ma wyraźnej pozycji na rynku, a opowiadanie o niej nie spełnia oczekiwań” – komentuje Tavares. Wartość Maserati wykracza poza same samochody sportowe, obejmuje jakość życia, dolce vita i nowoczesne technologie.

Nowe podejście do marki

Na czoło marki awansował Santo Ficili, który obejmie również kierownictwo Alfa Romeo, co ma przyczynić się do zacieśnienia współpracy między tymi dwoma markami. Tavares podkreślił, że muszą się zmienić zarówno mentalność, jak i pomysły, aby przywrócić Maserati na odpowiednie tory sprzedaży.

Wyzwania związane z rynkiem chińskim

Tavares zwrócił uwagę, że marka cieszyła się zyskami w zeszłym roku, dopóki chińscy dealerzy nie zaczęli prowadzić agresywnej polityki rabatowej. „Nie jesteśmy tu po to, aby zniszczyć naszą markę” – mówi Tavares, przyznając, że takie działania mogą zagrażać wizerunkowi Maserati. W celu ochrony marki postanowiono skupić się na innych regionach, co jednak wiązało się z utratą sprzedaży.

Przyszłość Maserati i innych marek Stellantis

Pytanie, czy Maserati będzie w stanie odzyskać swój rynek i zapewnić wystarczającą sprzedaż, by uzasadnić inwestycje w nowe, konkurencyjne modele, pozostaje otwarte. Historia marki w ciągu ostatnich pięciu dekad pokazuje, że wielokrotnie nie osiągała zakładanych celów, co prowadziło do starych i niekonkurencyjnych modeli.

W przypadku marek Alfa Romeo i DS, Tavares podkreślił, że osiągają one dobre marże na każdym sprzedanym samochodzie, mimo niskiej sprzedaży, i nie zamierza

Źródło: https://www.topgear.com/car-news/business/poor-sales-firing-boss-uh-oh-looks-maseratis-big-trouble

Inne popularne: