Kryzys w branży motoryzacyjnej: Zwolnienia w co trzeciej fabryce w Polsce

Europejska branża motoryzacyjna staje w obliczu kryzysu, który zdaje się być coraz bardziej nieunikniony. Różnorodne trudności, jakie pojawiły się w wyniku pandemii COVID-19, inflacji oraz polityki Unii Europejskiej, mogą doprowadzić do poważnych zmian w tym sektorze.

Pojawienie się pandemii COVID-19 miało destrukcyjny wpływ na branżę motoryzacyjną. Wstrzymanie produkcji oraz ograniczenia w dostawach półprzewodników spowodowały ogromne problemy, które w połączeniu z rosnącymi cenami pojazdów mogły przyczynić się do zmiany krajobrazu tego sektora. Warto zauważyć, że w czasie, gdy europejskie firmy borykały się z trudnościami, Chiny wykorzystały sytuację, przejmując niektóre zachodnie spółki motoryzacyjne oraz stawiając na rozwój swoich rynków.

Negatywne skutki polityki proekologicznej

Dodatkowym czynnikiem, który pogarsza sytuację, jest polityka Unii Europejskiej, zmierzająca w kierunku ochrony środowiska. Wprowadzenie restrykcyjnych przepisów, których celem jest ograniczenie emisji spalin, prowadzi do obowiązkowej produkcji samochodów elektrycznych. Niestety, pomimo wsparcia rynkowego, elektryki nie cieszą się dużym zainteresowaniem klientów, co wpłynęło na dalsze osłabienie jakości produktu w wielu europejskich zakładach.

Pesymizm w branży motoryzacyjnej

Badanie przeprowadzone przez firmę Exact x Forestall, cytowane przez „Rzeczpospolitą”, ujawnia alarmujące dane. Aż 32 proc. liderów fabryk motoryzacyjnych w Europie przewiduje masowe zwolnienia w nadchodzących miesiącach. To ośmiokrotny wzrost w porównaniu z 2023 rokiem. Co zdumiewające, mimo że najczęściej alarmujące wieści pochodzą z Niemiec, to tamtejsze firmy nie wykazują podobnego pesymizmu, co może świadczyć o odmiennych strategiach zarządzania kryzysem.

Przemiany w polskim sektorze automotive

Polska branża motoryzacyjna, w której wiele przedsiębiorstw współpracuje z europejskimi fabrykami, może odczuwać skutki zachodzących zmian na rynku bardzo silnie. W 2023 roku eksport polskich części i komponentów wyniósł ponad 50 miliardów euro, co oznacza, że wiele lokalnych firm jest na to uzależnionych. Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych zwraca uwagę, że rosnące koszty produkcji przyczyniają się do obniżania rentowności, co stawia wiele firm na krawędzi upadku.

Eksperci wskazują na konieczność wprowadzenia zmian, które mogłyby poprawić sytuację na rynku motoryzacyjnym. Bez zdecydowanych działań ze strony władz oraz przemysłu, przyszłość branży w Europie wydaje się być niepewna, a perspektywy na konkurencyjność w obliczu rosnącej potęgi Chińskich producentów stają się coraz bardziej wątpliwe.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31466392,oto-efekty-kryzysu-w-branzy-motoryzacyjnej-zwolnienia-w-co.html

Inne popularne: