Jak producenci zarabiają na nabywcach nowych samochodów? Dodatkowe opcje za wielkie pieniądze

Wzrost znaczenia płatnych dodatków w sprzedaży samochodów w Europie

W dzisiejszych czasach koncerny samochodowe w Europie mają przed sobą ogromny rynek z potencjałem zarobku sięgającym nawet 25 miliardów euro rocznie. Taka suma dotyczy dodatkowych płatności, które konsumenci są skłonni zaakceptować przy zakupie nowych aut. W dobie zróżnicowanej oferty, nie tylko podstawowe wyposażenie, ale także wszelkie opcjonalne akcesoria oraz abonamenty na usługi stały się kluczowymi elementami konkurencji na rynku motoryzacyjnym.

Czym dokładnie są owe dodatkowe opcje? W zasadzie, to wszystkie elementy, które nie wchodzą w skład standardowego wyposażenia samochodu. Te płatne dodatki mogą obejmować zarówno estetyczne rozwiązania, takie jak lepszy lakier metalizowany czy złożone systemy nagłośnienia, jak i funkcjonalne elementy, jak skórzana tapicerka, elektryczna regulacja siedzeń czy systemy wspomagające bezpieczeństwo jazdy. Lista dostępnych opcji jest bardzo szeroka, co sprawia, że klienci mają duże możliwości personalizacji swojego pojazdu.

Zmiany na rynku płatnych opcji

Rynki płatnych opcji również ewoluują, a trend w kierunku gotowych pakietów zamiast indywidualnej konfiguracji staje się coraz bardziej powszechny. Producenci, chcąc zredukować koszty, często oferują zestawy, które mogą wydawać się nieco wymuszone. Przykładem jest sytuacja, w której funkcje zwiększające bezpieczeństwo są łączone z ulepszonym nagłośnieniem, co nie zawsze spotyka się z aprobatą klientów.

Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez ekspertów firmy Jato, w pierwszym półroczu tego roku klienci w pięciu kluczowych europejskich krajach (Francja, Hiszpania, Niemcy, Włochy i Wielka Brytania) zamówili dodatki warte blisko 12 miliardów euro. Średnio każdy klient wybierał około 2,9 opcji, co daje ponad 2,1 tys. euro na jednego nowego nabywcę. Choć dane o Polsce są ograniczone, nieoficjalnie można zauważyć, że Polacy preferują lepsze wyposażenie niż klienci w Niemczech.

Popularność poszczególnych dodatków

Interesujące jest, które dodatki cieszą się największym zainteresowaniem klientów. W Niemczech aż 93 proc. samochodów zostało zamówionych z tylnymi czujnikami parkowania, które w zaledwie 43 proc. nowych pojazdów są standardowo montowane. Podobna sytuacja dotyczy systemów nawigacyjnych, które dostępne są standardowo jedynie w 45 proc. nowych aut.

Warto również zwrócić uwagę na to, w których segmentach samochodów klienci są bardziej skłonni do dodatkowych wydatków. Okazuje się, że nabywcy luksusowych sedanów klasy D i E są bardziej otwarci na dopłaty, w przeciwieństwie do właścicieli aut miejskich, gdzie średnia kwota wydawana na opcje nie przekracza 1000 euro.

Dominacja producentów premium

Raport Jato przewiduje, że w kategorii producentów dominują marki premium, zwłaszcza niemiecka trójca: Audi, BMW i Mercedes. Te marki zainwestowały znaczne środki w tworzenie pozycji na rynku premium, a ich modele często oferują więcej możliwości indywidualizacji niż pojazdy produkowane na większą skalę, takie jak Ford czy Toyota. W kontekście auta klasy premium, klienci są bardziej skłonni akceptować wyższe ceny za dodatkowe opcje, co sprawia, że producenci starają się ich przekonywać do coraz bardziej rozbudowanej oferty.

Podsumowując, rynek płatnych dodatkowych opcji w samochodach w Europie staje się coraz bardziej zróżnicowany i konkurencyjny. Producenci stają przed wyzwaniem, aby dostarczać produkty, które nie tylko przyciągną klientów, ale także zaspokoją ich rosnące oczekiwania dotyczące indywidualizacji pojazdów.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31464993,pokaz-czym-jezdzisz-a-dowiesz-sie-ile-zarobil-na-tobie-producent.html

Inne popularne: