Hyundai RN24 – nowa era elektrycznych sportowych samochodów w stylu WRC
Hyundai zaprezentował nowe osiągnięcie w swojej linii elektrycznych aut sportowych – model RN24. To zielone światło dla fanów motoryzacji, którzy czekali na połączenie elektryfikacji z ystycznym stylem jazdy inspirowanym rajdami WRC. RN24 rozwija koncepcję RN22e, a także wykorzystuje doświadczenie z projektowania hybrydowego modelu N Vision 74, oferując zarówno moc, jak i zwinność.
Tajemnice napędu i podwozia
Podstawą sukcesu RN24 jest połączenie podzespołów z Ioniq 5 N, oferującego imponujące 641 koni mechanicznych, oraz zaawansowanej technologii wyścigowej. Chociaż RN24 dzieli pewne cechy ze swoim „rodzicem” w postaci Ioniq 5 N, to jego krótszy rozstaw osi – o 340 mm – czyni go bardziej zwinny i przypominającym model i20 N Rally 1 Hybrid.
Podwozie zaprojektowane z myślą o wyścigach ma swoje korzenie w doświadczeniach zdobytych na torach rajdowych. W RN24 zastosowano zawieszenie, które daje pełną swobodę w dostosowywaniu parametrów jazdy, takich jak moc, balans mocy, przyspieszenie czy odzyskiwanie energii. Sterowanie tymi ustawieniami odbywa się za pomocą wrażliwego koła kierownicy, co daje kierowcy większą kontrolę nad pojazdem.
Innowacyjne rozwiązania dla sportowych EV
Hyundai zastosował także rozwiązania, które wpływają na chłodzenie silnika i akumulatorów, w tym sztywne podzespoły oraz widoczną klatkę bezpieczeństwa, która pełni funkcję szkieletu nośnego, poprawiającego stabilność. Dzięki takim zabiegom, RN24 nie tylko zyskuje na bezpieczeństwie, ale także na wydajności.
W zestawie funkcji znajdziemy tryb rajdowy z kontrolą momentu obrotowego, e-Hamulec dla zmniejszenia masy oraz dodatkowe głośniki, które tworzą dynamiczny dźwięk wspierający wrażenia z jazdy. Uwagę przyciągają również 3D-drukowane elementy, które potwierdzają nowoczesne podejście marki do inżynierii.
Wygląd i osiągi
Model RN24 może poszczycić się m.in. spoilerem wyścigowym i 19-calowymi matte black felgami, które przypominają te znane z modelu Elantra N. Pod względem osiągów, Hyundai zakłada, że prototyp ma przyspieszyć od 0 do 100 km/h w mniej niż 3,4 sekundy oraz osiągnąć prędkość maksymalną 240 km/h.
Jak zaznacza Joon Park, wiceprezydent N Brand Management Group, RN24 jest owocem zaawansowanego podejścia do elektrycznych sportów motorowych, gdzie najważniejsze jest doświadczenie kierowcy. Dzięki innowacyjnym technologiom, RN24 pokazuje, że wciąż istnieje ogromny potencjał dla wydajnych samochodów elektrycznych, które łączą osiągi z fascynującym stylem jazdy.
Źródło: https://www.topgear.com/car-news/electric/rn24-hyundais-very-drifty-vision-future-performance-cars