Gmina naprawiła most, który dotychczas był nieprzejezdny

Kontrowersje związane z mostem w Cieśle pod Rogoźnem: Od felernej budowy do czasowej użyteczności

Sprawa mostu przez rzeczkę Rudkę w miejscowości Cieśle pod Rogoźnem, będąca przedmiotem licznych kontrowersji, rozpoczęła się w sierpniu 2024 r. To wtedy lokalne władze odebrały nową betonową przeprawę od wykonawcy. Inwestycja, której koszt wyniósł 1,8 mln zł, została sfinansowana z funduszy Polskiego Ładu. Mimo że most miał na celu połączenie dwóch dróg gruntowych, okazało się, że jego projekt pozostawił wiele do życzenia. W szczególności, brak najazdów spowodował powstanie aż 40-centymetrowego uskoku, co uczyniło przeprawę bezużyteczną dla samochodów osobowych.

Na sytuację wpłynęła dodatkowo śmierć poprzedniego burmistrza Rogoźna, który podjął decyzję o budowie mostu, w lutym 2024 r. Nowe władze obiecały zająć się sprawą poważnie, gdyż historia mostu bez dróg dojazdowych stała się szeroko komentowana w mediach ogólnokrajowych.

Przejrzystość i tymczasowe rozwiązania

Po dwóch miesiącach od przejęcia mostu, władze informowały o jego przejezdności. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał zgodę na użytkowanie konstrukcji przed 1 listopada 2024 r. Jednak powstałe najazdy mają charakter tymczasowy. Wykonane są z połączenia nasypu ziemnego i betonowych płyt, co będzie stanowić rozwiązanie przez najbliższe dwa lata. Pełnoprawna budowa najazdów jest niemożliwa w tym czasie z uwagi na planowaną budowę obwodnicy Rogoźna.

Ostatecznie udało się zakończyć inwestycję bez obciążania budżetu gminy. Burmistrz Rogoźna, Łukasz Zaranek, podkreślił, że nośność mostu wynosząca 42 tony była kluczowa dla wykonawcy obwodnicy, który zyskał możliwość korzystania z przeprawy dla ciężkiego sprzętu. W związku z tym, obie strony doszły do porozumienia, które pozwoliło na tymczasowe wykorzystanie konstrukcji do potrzeb budowy.

Historia mostu w Cieśle stanowi przykład wyzwań, z jakimi zmagają się lokalne samorządy w Polsce. Wskazuje na konieczność lepszego planowania inwestycji infrastrukturalnych, które muszą odpowiadać rzeczywistym potrzebom i warunkom lokalnym.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31440208,wladze-gminy-naprawily-most-donikad-wczesniej-nie-dalo-sie.html

Inne popularne: