Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zainaugurowała kluczowy etap budowy drogi ekspresowej S19, łączącej Rzeszów z granicą państwa w Barwinku. Nowa umowa na projektowanie i budowę odcinka między Jawornikiem a Lutczą oznacza, że wszystkie etapy realizacji trasy w regionie podkarpackim są już w biegu.
Budowa drogi ekspresowej S19 stanowi część rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, który ma na celu rozwój infrastruktury do roku 2030, z możliwością przedłużenia do 2033 roku. Właśnie rozpoczął się ostatni, decydujący etap budowy w województwie podkarpackim. Odcinek o długości 5,2 km, który zostanie zrealizowany, będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia.
Wyzwania budowlane
Wykonawca tego odcinka ma przed sobą nie lada wyzwanie, ponieważ trasa obejmie m.in. estakadę o długości około 780 m, której jezdnia zostanie oparta na filarach sięgających 36 m wysokości. Po estakadzie nastąpi budowa dwunawowego tunelu o długości prawie 3 km, który będzie przebiegał pod górą Kamieniec. To będzie najdłuższy tunel spośród trzech planowanych na trasie S19 w tej części Polski.
Nowoczesna infrastruktura
W skład inwestycji wchodzi budowa dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej z po dwa pasy ruchu na każdej jezdni oraz dodatkowym pasem awaryjnym. Oprócz głównej trasy, wykonawca zrealizuje również budowę kluczowych obiektów inżynieryjnych, takich jak wspomniana już estakada, tunel oraz most, który będzie pełnił funkcję przejścia dla małych zwierząt. Dodatkowo przy trasie powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka oraz jezdnie do obsługi przyległych terenów.
Zakładany koszt i termin realizacji
Całkowity koszt budowy wspomnianego odcinka kosztować będzie ponad 1,9 miliarda złotych. Umowa przewiduje, iż inwestycja zakończy się w ciągu 59 miesięcy. GDDKiA przewiduje, że do 2031 roku kierowcy będą mogli korzystać z całego odcinka S19, co z pewnością wpłynie na poprawę komunikacji w regionie.
Po zakończeniu budowy, nowa trasa stanie się kluczowym elementem transportowym łączącym Europę Północną z Południową. Na terenie Polski Via Carpatia będzie miała długość około 700 km, a jej przebieg zaplanowano przez pięć województw, korzystając z dróg ekspresowych S16, S17 oraz S19.