W 2023 roku bezpieczeństwo na polskich drogach wciąż pozostaje palącym problemem, z którym należy się zmierzyć. W wyniku tragicznych zdarzeń drogowych zginęło 1622 osób, a liczba wypadków przekroczyła 19 tysięcy. Kluczowym czynnikiem wpływającym na te statystyki jest przekraczanie dozwolonej prędkości, co wywołuje burzę dyskusji na temat koniecznych reform w zakresie regulacji ruchu drogowego.
Niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drogach pozostaje jedną z głównych przyczyn tragicznych wypadków. W 2023 roku zaobserwowano, że obok nieustąpienia pierwszeństwa, przekraczanie prędkości było jednym z kluczowych wykroczeń, które przyczyniły się do licznych tragedii. To niepokojący trend, który spowodował, że ponad 22 tysiące osób zostało rannych, a statystyki wciąż wskazują na potrzebę działania.
Problemy z kontrolą prędkości
Posłanka Daria Gosek-Popiołek i grupa parlamentarzystów wskazują, że w dużej mierze za tę niekorzystną sytuację odpowiedzialne są zmiany przepisów wprowadzonych w 2015 roku, które ograniczyły kompetencje straży gminnych w zakresie kontroli ruchu drogowego. W wyniku tych zmian, straże gminne straciły prawo do używania fotoradarów, co zdaniem parlamentarzystów wpłynęło na zwiększenie liczby kierowców przekraczających prędkość.
Według badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego, aż 73% kierowców w miejscach, gdzie wcześniej funkcjonowały fotoradary, przekraczało dopuszczalną prędkość. Ten niepokojący obraz skłonił posłów do skierowania interpelacji do ministra infrastruktury z pytaniami o aktualny stan i przyszłość systemu fotoradarów.
Reakcja Ministerstwa Infrastruktury
Odpowiedź na interpelację przygotował Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w resorcie infrastruktury. Jak podał, w ciągu ostatniego roku do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) wpłynęło 769 wniosków, z czego 26% stanowiły wnioski samorządów dotyczące instalacji fotoradarów. W ramach projektu „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” zainstalowano nowy system odcinkowego pomiaru prędkości w rejonie drogi DK20.
W wyniku współpracy z samorządami planowane jest również umiejscowienie fotoradarów w kolejnych lokalizacjach na DK50 oraz DK94, choć Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że finansowanie dotyczy głównie dróg zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Przyszłość kontroli ruchu drogowego
W odniesieniu do drugiego pytania posłów o przywrócenie strażom gminnym prawa do kontroli ruchu drogowego, Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało, że ze względu na rozwój systemów odcinkowych pomiarów prędkości oraz wyspecjalizowane służby, nie ma potrzeby angażowania straży gminnych. Resort zaznacza, że kontrofale prędkości są efektywnie realizowane przez inne służby, co może przyczynić się do dalszego zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach.
W obliczu rosnących statystyk wypadków, dyskusja na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym wydaje się być niezbędna. Nieustające prace nad poprawą regulacji oraz instalacja dodatkowych urządzeń monitorujących może stanowić krok w stronę zmniejszenia liczby tragicznych zdarzeń na polskich drogach.