Yuji Watahiki i jego własnoręcznie wykonany projekt: replika samochodu wyścigowego Tyrrell P34
W świecie wyścigów samochodowych są modele, które pozostają nieosiągalne dla zwykłych pasjonatów motoryzacji. Mowa tu o rzadkich, historycznie znaczących i ekscentrycznych pojazdach, które znajdują się w muzeach lub w rękach nielicznych kolekcjonerów. O takich jak Tyrrell P34, znany z niezwykłej konstrukcji, która w historii Formuły 1 zdołała zadebiutować tylko na dwa lata. Na szczęście, w Mito w Japonii, Yuji Watahiki postanowił zrealizować marzenie o posiadaniu tego wyjątkowego auta i stworzył jego replikę w swoim warsztacie.
Konstruktor z pasją
Tyrrell P34 to samochód, który wyróżniał się sześcioma kołami, co czyni go jednym z najbardziej nietypowych pojazdów w historii Formuły 1. Yuji, z zamiłowaniem do wyścigowych aut lat 70., postanowił zmierzyć się z wyzwaniem jego budowy. “Tyrrell jest najunikalniejszym samochodem F1, dlatego postanowiłem go zbudować,” komentuje Watahiki.
Oryginalnie wyprodukowano tylko sześć egzemplarzy P34, a większość z nich znajduje się w muzeach lub w prywatnych kolekcjach. Dwa egzemplarze są w rękach byłego kierowcy F1 Pierluigi Martinego, a dwa inne zostały zniszczone. Dlatego jego replika, wykonana z aluminium, jest nie tylko imponująca, ale także ludzkim świadectwem pasji i umiejętności.
Unikalna technika wykonania
Yuji pracuje głównie przy użyciu tradycyjnych narzędzi, takich jak kowadło i młot, chociaż większe wygięcia uzyskuje przy pomocy angielskiego koła. “Większość pracy wykonuję ręcznie,” podkreśla, wskazując na swoje stanowisko pracy obok Lamborghini LP400. Jego umiejętności nie ograniczają się jednak tylko do obróbki blacharskiej. Inspiracją było połączenie silnika Hayabusy z tylnym dyferencjałem od Suzuki Cappuccino, co daje dość mocy w porównaniu do oryginalnego silnika Cosworth DFV.
Trudności związane z projektem
Jednak budowa replik F1 to nie tylko techniczne wyzwania, ale także problemy z częściami. Yuji, pytany o koła do swojego samochodu, przyznaje: “Miałem szczęście, że znalazłem jedno na aukcji internetowej. Było uszkodzone, ale na jego podstawie stworzyłem projekty i zleciłem wykonanie.” Opony, które kupił cztery lata temu, są już niedostępne, więc planuje przejście na inne, dostępne opcje w przyszłości.
Pasjonat motoryzacji
W warsztacie Yuji można poczuć zapach benzyny i pasji do motoryzacji. Jego doświadczenie sięga czasów gdy pracował w warsztacie ojca, dysponując umiejętnościami mechanicznymi oraz umiejętnością tworzenia nowych konstrukcji. Jego wcześniejsze projekty obejmowały między innymi wykonanie nadwozia Lamborghini Miura, które zyskało uznanie w muzeum Lamborghini, oraz modelu Dino 246.
Yuji Watahiki to nie tylko rzemieślnik, ale przede wszystkim wizjoner, który udowadnia, że marzenia o wyjątkowych samochodach mogą stać się rzeczywistością, nawet w małym warsztacie. Jego historia to inspiracja dla wszystkich pasjonatów motoryzacji, pokazująca, że dzięki determinacji i miłości do techniki, można przełamać bariery i zrealizować swoje marzenia.