Łada 1600 z silnikiem V16 – szalony projekt rosyjskich mechaników
Łada 1600, znana również pod oznaczeniem WAZ 2106, nie jest typowym przykładem pojazdu, który przyciągałby uwagę fanów motoryzacji. Ten model, oparty na włoskiej licencji Fiata 124, był produkowany w Związku Radzieckim i do dzisiaj budzi raczej nostalgiczne wspomnienia niż pożądanie. Co ciekawe, mimo że technologia, na której opiera się Łada, sięga lat 60. XX wieku, pojazd był produkowany aż do 2006 roku, co stanowi niezwykły przykład trwałości na rynku motoryzacyjnym.
Wśród miłośników motoryzacji i nie tylko, Łada 1600 zdaje się stopniowo znikać w zapomnienie, a jej egzemplarze wciąż poruszające się po drogach często przypominają o swojej przeszłości tylko dogorywającym stanem. Niedawno jednak rosyjska ekipa mechaników z Garage 54 postanowiła odświeżyć legendę tego modelu, realizując projekt, który z pewnością zaskoczy wielu. Ich pomysłem było stworzenie Łady napędzanej nietypowym silnikiem V16.
Silnik, który zadziwia
Jednym z pierwszych pytań, jakie można zadać, jest to, skąd Rosjanie wzięli silnik V16, zważywszy na jego rzadkość w przemyśle motoryzacyjnym. Okazuje się, że Garage 54 podjęło się nietypowego wyzwania, będąc świadomym, że ilość silników V16 na rynku jest niezwykle ograniczona. Zamiast korzystać z gotowej konstrukcji, mechanicy postanowili opracować własny silnik. W ich projekcie połączono 16 dwusuwowych jednostek o pojemności 58 cm3, które wcześniej były stosowane w piłach łańcuchowych Hüter BS-62. W rezultacie, powstało niezwykłe V16 o pojemności 923 cm3 – zdecydowanie mniejszej od obecnych popularnych 3-cylindrowców. Co więcej, ta nietypowa jednostka oferuje jedynie 74 konie mechaniczne, co czyni ją bardziej ciekawostką niż wymiataczem dróg.
Nowe wyzwania konstrukcyjne
Realizacja projektu wiązała się również z poważnymi modyfikacjami samego pojazdu. Wydłużenie komory silnikowej stało się koniecznością, ponieważ długość jednostki wynosi aż 130 cm. Ponadto, w błotnikach wprowadzono specjalne wstawki, a mechanicy musieli przekonstruować układ kierowniczy oraz hamulcowy, aby pomieścić nową konstrukcję. Co ciekawe, nie zamontowano maski, co sprawia, że nietypowy silnik jest dobrze widoczny i stanowi centralny punkt projektu.
Testy i osiągi
Po zakończeniu prac nad pojazdem przyszedł czas na testy. Ku zaskoczeniu wszystkich, Łada V16 przemieszcza się o własnych siłach. Mechanikom udało się nawet rozpędzić samochód do 50 km/h, choć wymagało to aż 26 sekund. Dla porównania, nowoczesny model Skody Citigo z silnikiem 1.0 MPi o mocy 75 koni osiąga tę prędkość w zaledwie 6,4 sekundy. Łada, mimo swojego nietypowego silnika V16, nie jest więc demonem prędkości, raczej można ją traktować jako niezwykły projekt, który łączy w sobie odrobinę szaleństwa i pasji do motoryzacji.
Podsumowując, Łada 1600 z silnikiem V16 to przykład kreatywności oraz niekonwencjonalnego podejścia do tematu motoryzacji. Projekt Garage 54 pokazuje, że w Rosji, gdzie tradycja i innowacja splatają się ze sobą, nawet najdziwniejsze pomysły mogą nabrać realnych kształtów, a historia motoryzacji może się toczyć dalej.