Czy paliwo E10 jest szkodliwe dla silnika? Ekspert wyjaśnia najważniejsze informacje.

Wprowadzenie nowego paliwa E10 wzbudza coraz większe zainteresowanie wśród kierowców, zwłaszcza tych, którzy posiadają starsze modele samochodów. Pytania o bezpieczeństwo jego stosowania w tych pojazdach są na porządku dziennym, a odpowiedź na nie może mieć kluczowe znaczenie dla wielu właścicieli. Jakie są zatem potencjalne skutki tankowania E10 i na co warto zwrócić uwagę?

E10 to rodzaj benzyny, który zawiera 10 procent bioetanolu, czyli alkoholu pochodzenia roślinnego, produkowanego głównie z trzciny cukrowej i kukurydzy. Wprowadzenie tego paliwa do obiegu ma na celu redukcję emisji dwutlenku węgla oraz wspieranie ochrony środowiska. Bioetanol jest uważany za bardziej ekologiczny zamiennik tradycyjnych paliw kopalnych, co sprawia, że coraz częściej jest dostępny na stacjach benzynowych. Jednak nie wszystkie samochody są przystosowane do jego wykorzystania. Które pojazdy mogą bezpiecznie tankować benzynę E10?

Według Ministerstwa Klimatu i Środowiska, paliwo E10 przeznaczone jest głównie dla samochodów benzynowych wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 roku. Te pojazdy zazwyczaj bez problemu przystosowują się do wyższej zawartości bioetanolu. W przypadku samochodów starszych, szczególnie z lat 90. i wcześniejszych, istnieje ryzyko braku kompatybilności. Tankowanie E10 w takich pojazdach może prowadzić do uszkodzeń układu paliwowego, co stawia właścicieli w trudnej sytuacji. Aby upewnić się, że ich auto jest odpowiednie do korzystania z nowego paliwa, wystarczy odwiedzić stronę www.e10.klimat.gov.pl, gdzie po wpisaniu marki, modelu i roku produkcji otrzymają istotne informacje na ten temat.

Ekspert z sieci ProfiAuto, Adam Lehnort, zauważa, że jednorazowe tankowanie E10 nie zaszkodzi silnikowi starszego samochodu. Problem zaczyna się pojawiać przy regularnym korzystaniu z tego paliwa. Auta z wtryskiem bezpośrednim pierwszej generacji są szczególnie narażone na problemy, gdyż bioetanol pod dużym ciśnieniem może uszkadzać aluminiowe elementy, prowadząc do korozji i nieszczelności. W takich przypadkach właściciele mają dwie opcje: albo wrócić do tradycyjnego paliwa, albo wymienić uszkodzone komponenty na nowsze. Oba te kroki warto jednak skonsultować z profesjonalnym warsztatem samochodowym.

Warto również przyjrzeć się aspektowi spalania. Bioetanol przyczynia się do lepszego natlenienia paliwa, co pozwala na bardziej efektywny proces spalania w silniku. To z kolei może wpłynąć na polepszenie osiągów samochodu. W nowoczesnych jednostkach napędowych, korzystanie z E10 przyczynia się do sprawniejszego działania silnika oraz lepszego wykorzystania mocy, co przekłada się na płynniejszą jazdę i bardziej dynamiczną reakcję na gaz. Dodatkowo, wyższa liczba oktanowa paliwa zmniejsza ryzyko spalania stukowego, co może wpływać na dłuższą żywotność silnika. Jak widać, wprowadzenie E10 może przynieść zarówno korzyści, jak i zagrożenia, a wybór optymalnego paliwa dla konkretnego pojazdu powinien być starannie przemyślany.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,31397940,czy-paliwo-e10-psuje-silnik-mechanik-postawil-sprawe-jasno.html

Inne popularne: