Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) z radością informuje o postępach w budowie drogi ekspresowej S19, co jest szczególnie istotną wiadomością dla kierowców w wschodniej Polsce. Tuż przed nadchodzącym długim weekendem ogłoszono, że realizacja jednego z ostatnich odcinków drogi w województwie podkarpackim staje się coraz bardziej realna.
Droga ekspresowa S19, która ma długość około 570 km, będzie przebiegać przez cztery województwa: podkarpackie, lubelskie, mazowieckie i podlaskie. To kluczowa arteria, która połączy Rzeszów, Lublin i Białystok. Co więcej, S19 jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który biegnie od Grecji do Litwy. Inwestycja ta ma fundamentalne znaczenie nie tylko dla Polski, ale również dla całej Europy, zwiększając mobilność i rozwój regionów.
W najnowszym komunikacie GDDKiA zwrócono uwagę na pozytywne wyniki kontrolne przetargu na projekt oraz budowę odcinka S19 pomiędzy Jawornikiem a Lutczą, które przeprowadził Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Po przedstawieniu odpowiednich gwarancji wykonawcy, możliwe będzie podpisanie umowy, co stanowi krok w stronę rozpoczęcia realizacji projektu.
W odpowiedzi na ogłoszony przetarg zgłoszono aż siedem ofert. Komisja przetargowa oceniła dokumenty na podstawie czterech głównych kryteriów, gdzie cena oferty miała 60% udziału w ocenie. Pozostałe 40% dotyczyło przedłużonych gwarancji jakości elementów inwestycji, takich jak wyposażenie tunelu oraz konstrukcje mostowe.
Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Gülermak i Budimex, które zaproponowało realizację za blisko 1,91 mld zł i 59-miesięczny czas realizacji, bez uwzględniania okresów zimowych. Warto również zauważyć, że wykonawca zobowiązał się do przedłużenia okresu gwarancji o dodatkowe 5 lat.
Zakres prac i innowacyjne rozwiązania
Projekt przewiduje szeroki zakres prac w formule „Projektuj i buduj” w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Odcinek S19 będzie wyposażony w estakadę o długości 780 m oraz rekordowy dwunawowy tunel pod górą Kamieniec. Dodatkowo, zaplanowano budowę około 5,2 km dwujezdniowej drogi ekspresowej z pasem awaryjnym oraz różnorodnych obiektów inżynierskich, takich jak estakady, tunele i mosty dla małych zwierząt.
W planach znajduje się również utworzenie Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) oraz infrastruktury niezbędnej do zapewnienia bezpieczeństwa i efektywnego zarządzania ruchem drogowym. Zakończenie kontroli związanej z przetargiem otwiera drogę do realizacji inwestycji, która przyczyni się do powstania nowoczesnej i bezpiecznej arterii komunikacyjnej w regionie, w pełni wpisać się w koncepcję międzynarodowego szlaku Via Carpatia.