Nowe unijne regulacje dotyczące opon: lepsza przyczepność do końca eksploatacji

Wprowadzenie nowych unijnych procedur dotyczących opon może znacząco wpłynąć na branżę motoryzacyjną w Europie, zmieniając dotychczasowe nawyki kierowców oraz podejście producentów.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, minimalna głębokość bieżnika opon, przy której dopuszczalne jest ich użytkowanie, wynosi 1,6 mm. Choć ta norma wydaje się niska, może ona negatywnie wpłynąć na przyczepność, szczególnie na mokrej nawierzchni. Właśnie dlatego wielu kierowców decyduje się na wcześniejszą wymianę opon — według danych firmy Michelin, aż 50% opon zostaje wymienionych, zanim ich bieżnik osiągnie 3 mm. Taki stan rzeczy to nie tylko kwestia bezpieczeństwa na drodze, ale też realna strata finansowa oraz wpływ na środowisko. Opony, których cykl życia można by wydłużyć, są przecież mniej obciążające dla natury, biorąc pod uwagę koszty produkcji i późniejszego recyklingu.

Nowa norma – nowe możliwości

Recentnie wprowadzona norma UN ECE-R117 ma na celu zapewnienie, że opony będą zachowywać wyższy poziom bezpieczeństwa na każdym etapie zużycia. Celem regulacji jest wprowadzenie > testów przyczepności dla opon używanych, tak aby określić, które z nich sprostają minimalnym wymaganiom. Warto jednak zauważyć, że nie oznacza to, że stare opony będą działały jak nowe. Choć nowe przepisy mogą poprawić wrażenia z jazdy, to jednak w praktyce każdy przypadek zużycia ogumienia jest inny i nieprzewidywalny.

Wymagania dla producentów

Producenci opon, jak firma Continental, wyrażają swoje zadowolenie z zaostrzenia norm, argumentując, że mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju w branży. Po lipcu 2024, od producentów będzie wymagana zgodność nie tylko z wymogami dotyczącymi nowych opon, ale również z wymaganiami dla zużytych modeli. Ciekawym elementem tej regulacji jest fakt, że badania będą przeprowadzane na oponach sztucznie startych, co może różnić się od rzeczywistych warunków używania opon przez kierowców.

Nie wszystko jest takie proste

Mimo że nowe regulacje mają za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo, to nie da się jednoznacznie określić, jak dany model opony będzie zachowywał się po latach użytkowania. Wiele czynników — takich jak warunki przechowywania, styl jazdy czy klimat — wpływa na proces zużycia. Dlatego porównywanie wydajności różnych opon, zwłaszcza przy tak różnych warunkach użytkowania, staje się niezwykle trudne.

W obliczu tych zmian, eksperci radzą kierowcom nadal wymieniać opony w odpowiednim czasie, zwłaszcza gdy bieżnik osiąga 3 mm (4 mm w przypadku opon zimowych). Dbałość o bezpieczeństwo powinna zawsze pozostawać na pierwszym miejscu, i warto zainwestować w nową oponę, by uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Źródło: https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/nowe-unijne-prawo-dotyczace-opon-juz-dziala-chodzi-o-ich-zuzycie/27ved2z

Inne popularne: