Wojewoda Śląski zatwierdził budowę obwodnicy Szczekocin i Goleniów, co zainicjuje nowy etap w rozwoju infrastruktury drogowej w regionie. Inwestycja ta, realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz przepustowości dróg w tym strategicznym obszarze.
Drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozpoczną prace budowlane nad obwodnicą Szczekocin i Goleniów w latach 2025-2027. Nowa trasa, o długości około 13,1 km, poprowadzi po nowym śladzie, znajdującym się po północnej stronie obecnej DK78. Jej projekt zakłada, że droga będzie głównie jednokierunkowa z dwoma pasami ruchu, z wyjątkiem węzła DK78 z DK46 w Szczekocinach, który będzie dwujezdniowy.
Budowa obwodnicy ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa mieszkańców Szczekocin i Goleniowa, a także dla zwiększenia przepustowości trasy łączącej aglomerację śląską z Kielcami. Dzięki nowemu rozwiązaniu, ruch tranzytowy zostanie znacząco wyprowadzony z tych miejscowości, co powinno przyczynić się do redukcji natężenia ruchu pojazdów ciężkich.
Realizacja inwestycji jest także uzasadniona stanem technicznym obecnej drogi. DK78, w związku z dużym zużyciem, wymaga dostosowania do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. Obecnie stan techniczny jezdni osiągnął poziom, który uniemożliwia dalsze efektywne stosowanie doraźnych zabiegów konserwacyjnych.
Współpraca z innymi inwestycjami drogowymi
Obwodnica Szczekocin i Goleniów stworzy istotny fragment nowej trasy DK78, która połączy Siewierz z Szczekocinami. Będzie to kontynuacja obwodnic Poręby, Zawiercia, Kroczyc oraz Pradeł, co pozwoli na utworzenie blisko 50-kilometrowego odcinka nowoczesnej drogi krajowej.
Projektanci pracują także nad dokumentacją dla rozbudowy odcinka Pradła – Irządze, co oznacza, że do 2029 roku na wschodniej części województwa Śląskiego powstanie prawie 55 kilometrów nowej drogi krajowej nr 78. Wszystkie te działania są częścią wyżej wymienionego programu budowy 100 obwodnic, co podkreśla znaczenie inwestycji drogowych dla regionu.
Ostatecznie, nowo budowane odcinki drogi DK78 przejmą znaczny ruch tranzytowy i regionalny, co skupi ruch lokalny na dotychczasowej trasie. Taki rozwój infrastruktury wpłynie nie tylko na zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców, ale również na poprawę jakości życia w tych miejscowościach oraz efektywności komunikacyjnej w regionie.