Po serii tragicznych incydentów na ulicach Warszawy, które wstrząsnęły lokalną społecznością, Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na przebudowę niebezpiecznego odcinka ul. Woronicza. Działania te mają na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych oraz kierowców w stolicy. W najbliższych latach planowane są również inne prace, które mają zwiększyć bezpieczeństwo w różnych rejonach miasta.
Wicedyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, Mikołaj Pieńkos, w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” podzielił się informacjami o działaniach związanych z poprawą infrastruktury drogowej. Rada Warszawy postanowiła przeznaczyć dodatkowe 164 miliony złotych, które będą wykorzystane w latach 2025-2028 na zmiany w zakresie przejść dla pieszych, zidentyfikowanych jako najniebezpieczniejsze podczas audytu z lat 2016-2020.
W ramach tych działań drogowcy opracowują projekty sygnalizacji świetlnej w kilku kluczowych lokalizacjach, a ich uruchomienie planowane jest na 2026 r.. W ciągu ostatnich miesięcy zainstalowano progi spowalniające na ul. Łukowskiej, a także ogłoszono przetarg na przebudowę przejść dla pieszych, szczególnie na ul. Woronicza, gdzie miały miejsce tragiczne wypadki. Nowe, bezpieczniejsze przejścia zostaną zlokalizowane na wylocie ul. Spartańskiej, a niebezpieczne przejście na ul. Woronicza zostanie zlikwidowane.
Plany dotyczące sygnalizacji świetlnej
W ramach poprawy bezpieczeństwa planowane są również inne lokalizacje, w których zainstalowana zostanie sygnalizacja świetlna. Mikołaj Pieńkos zaznacza, że w ostatnim czasie zrealizowano już 80 projektów, a także wprowadzono tymczasowe rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo. Do nich należą m.in. progi spowalniające i słupki, mające na celu zwiększenie widoczności na ulicach, w tym na ul. Mińskiej.
Kontynuacja działań w latach 2025-2028
W przyszłości planowane są także instalacje progów spowalniających na al. Waszyngtona oraz w krytycznych miejscach takich jak rondo Wiatraczna czy ul. Grójecka przed pl. Narutowicza. Planowane zmiany mają również objąć ul. Mehoffera na Tarchominie, gdzie prace mają rozpocząć się w 2025 r.. W dalszym ciągu trwają także działania zmierzające do poprawy nawierzchni dróg, co jest istotnym elementem zwiększania bezpieczeństwa w lepiej zarządzanym mieście.
Pomimo ambitnych planów związanych z poprawą infrastruktury drogowej, pojawiają się wątpliwości co do realizacji niektórych projektów, które były odkładane przez wiele lat. Dyrektor ZDM, Łukasz Puchalski, zapowiada ponowną ocenę tych inicjatyw w kontekście ich opłacalności i korzyści, co może prowadzić do poszukiwania alternatywnych rozwiązań.