Droga ekspresowa S11 zbliża się do nowego etapu budowy, co stanowi przełom w komunikacji w zachodniej Polsce. W najbliższych miesiącach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje podpisanie umów na budowę strategicznych odcinków tej kluczowej trasy, co ma na celu znaczne usprawnienie ruchu drogowego w regionie.
Ważna inwestycja dla całego regionu
Ekspresowa S11 jest jedną z najważniejszych arterii w zachodniej części Polski, łącząc m.in. Kołobrzeg, Koszalin oraz Poznań. Ostatecznie trasa ma liczyć niemal 620 kilometrów, z czego obecnie dostępnych jest około 220 km. Po zakończeniu budowy, podróż samochodem osobowym znad morza do węzła Piekary Śląskie, który łączy się z autostradą A1, zajmie przeszło pięć godzin.
Postępy w przetargach
W ramach ostatniego przetargu, GDDKiA ogłosiła wybór wykonawców dla dwóch kluczowych odcinków S11. W projekcie między Ostrowem Wielkopolskim a Kępnem, złożono aż 19 ofert, co świadczy o dużym zainteresowaniu inwestycją. Najkorzystniejszą cenę, wynoszącą 549 mln zł, zaproponowała firma Mirbud, działająca na odcinku Przygodzice – Ostrzeszów Północ. Natomiast dla odcinka Ostrzeszów Północ – Kępno najlepszą ofertę, w wysokości około 588 mln zł, złożył Budimex.
Harmonogram budowy
Zgodnie z planami, wykonawcy będą mieli dziesięć miesięcy na opracowanie projektów oraz uzyskanie niezbędnych decyzji o zezwoleniach na budowę. Prowadzenie procedur administracyjnych może trwać do siedmiu miesięcy, natomiast wykonanie prac budowlanych przewiduje się na 22 miesiące, z wyłączeniem zimowych przestojów. Prace terenowe mają rozpocząć się w IV kwartale 2026 roku, a nowy odcinek ma być dostępny dla kierowców w pierwszej połowie 2029 roku.
Zakres inwestycji
Nowy odcinek S11 zostanie zaprojektowany jako dwujezdniowy, z pasami awaryjnymi oraz możliwością rozbudowy do trzech pasów ruchu. W ramach inwestycji planowana jest także przebudowa istniejących dróg oraz budowa nowych tras dla lokalnego ruchu, jak i infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Nie zapomniano również o ochronie środowiska, przewidując budowę przejść dla zwierząt oraz ekranów akustycznych.
Na 12-kilometrowym fragmencie trasy zaplanowano węzły Przygodzice i Antonin, a także miejsca obsługi podróżnych. Dodatkowo, 18-kilometrowy odcinek będzie posiadał trzy węzły drogowe oraz szesnaście obiektów inżynieryjnych, co ma zapewnić płynność ruchu i komfort podróży w regionie.