Instalacja gazowa staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem dla kierowców w Polsce, umożliwiając znaczną redukcję kosztów eksploatacji pojazdów. Dzięki autogazowi, kierowcy mogą zaoszczędzić nawet do 50% na wydatkach związanych z paliwem. Polska, jako jeden z liderów rynku LPG w Europie, nota bene, swój prymat utrzymuje od lat, co potwierdzają aktualne dane.
Rosnąca liczba pojazdów z instalacją LPG
Z danych opublikowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów wynika, że w 2023 roku w Polsce zarejestrowano ponad 20 milionów samochodów, z czego aż 12,7% (ponad 2,5 miliona) zasilanych było LPG. Co więcej, w 2024 roku na polski rynek trafiło dodatkowo 16,5 tysiąca nowych aut z instalacjami gazowymi, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu tym rodzajem paliwa.
Dla porównania, we Włoszech oznacza to 7,4% samochodów z LPG, w Niemczech jedynie 0,6%, a we Francji – 0%. Polska wyraźnie wyprzedza te kraje, co może być zwiastunem dalszych zmian w europejskim rynku motoryzacyjnym.
Zmiany w preferencjach kierowców
W pierwszej dziesiątce najczęściej sprzedawanych nowych samochodów w Europie znalazły się aż trzy modele z fabryczną instalacją LPG, w tym Dacia Sandero, która zajęła pierwsze miejsce. Z danych wynika, że 51% rejestracji tego modelu dotyczyło wersji z LPG, a także Renault Clio (20%) oraz Dacia Duster (34%).
Opłacalność zakupu instalacji gazowej
Producenci podają, że dopłata do silnika ECO-G w przypadku Dacii Sandero wynosi 2600 zł. Przy standardowym rocznym przebiegu 24 tysięcy km, inwestycja ta może się zwrócić w ciągu około 10 miesięcy. Dacia Sandero w wersji LPG zużywa średnio 6,5 l LPG na 100 km. Przy cenie 3,11 zł/l w kwietniu 2025 roku, koszty przejechania tego dystansu wyniosą około 20,22 zł.
W porównaniu do benzynowego odpowiednika, który zużywa 5,3 l na 100 km i kosztuje 5,98 zł/l, wydatki wyniosą 31,69 zł. Oznacza to oszczędność na poziomie 11,47 zł na każde 100 km. Przy rocznym przebiegu 24 tysięcy km, kierowcy mogą zyskać ponad 2700 zł w kieszeni.
Coraz więcej kierowców decyduje się na instalację gazową, co czyni ją atrakcjonującą alternatywą dla tradycyjnych napędów benzynowych. Zyski finansowe oraz rosnąca liczba dostępnych modeli samochodów świadczą o tym, że LPG ma szansę zyskać na znaczeniu na europejskim rynku motoryzacyjnym.