Przewóz ciężarówek przez Szwajcarię – koniec Rolling Highway w 2025 roku
Transport towarów drogą kolejową w Szwajcarii, zwany Rolling Highway (ROLA), zyskiwał na popularności jako alternatywa dla trudnych górskich tras. Umożliwiał on przewóz ciężarówek pomiędzy niemieckim Fryburgiem a włoską Novarą, oferując kierowcom unikanie korków oraz ograniczeń związanych z zakazami jazdy. Niestety, przyszłość tego rozwiązania nie rysuje się w jasnych barwach, a planowane zakończenie działalności ROLI nastąpi znacznie wcześniej, niż pierwotnie przewidywano.
Decyzja o wycofaniu usługi do końca 2025 roku jest wynikiem trudności ekonomicznych, z jakimi zmaga się firma RAlpin. Choć przedsiębiorstwo otrzymuje rekompensaty od rządu federalnego i cieszy się wysokim obłożeniem pociągów, jego działalność stała się nieopłacalna. W ubiegłym roku spółka zanotowała stratę w wysokości 2,2 miliona franków szwajcarskich.
RAlpin wskazuje również na problemy z infrastrukturą. W 2024 roku na skutek remontów oraz nieplanowanych zdarzeń, firma musiała zrezygnować z 10% zaplanowanych przejazdów. Obserwując obecne trendy, sytuacja nie poprawia się. W pierwszym kwartale tego roku na linii przejechały jedynie 794 pociągi, podczas gdy w roku ubiegłym ich liczba wyniosła 1018. Taki spadek wywołuje zaniepokojenie i przyspiesza decyzję o zakończeniu działalności ROLI.
Rolling Highway był ważnym elementem transportu w regionie, z którego mogło skorzystać rocznie nawet 80 tysięcy ciężarówek. To około 7% całkowitego ruchu przez Alpy Szwajcarskie. Zmiany te mogą wpłynąć na efektywność transportu towarowego w regionie, co może spowodować dalsze wyzwania dla sektora logistycznego w Szwajcarii.