Kierowcy w Polsce stoją u progu istotnych zmian związanych z obowiązkowymi badaniami technicznymi pojazdów. W najbliższych latach planowane są nie tylko podwyżki opłat za tego typu usługi, ale także wprowadzenie nowych procedur, które mają na celu uszczelnienie systemu. To może bezpośrednio wpłynąć na kieszenie posiadaczy samochodów oraz obowiązki diagnostów.
Podwyżki opłat za przeglądy techniczne
Obecnie kierowcy płacą 98 zł za badanie samochodu osobowego oraz 161 zł za przegląd pojazdów z instalacją LPG. Jednak sytuacja ta ulegnie zmianie już w tym roku. Diagności od dłuższego czasu postulują o zwiększenie tych stawek, a Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje odpowiednie zmiany legislacyjne.
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP (SITK) zaproponowało, aby koszt badania technicznego wzrósł do 260 zł. Co więcej, planowane jest coroczne dostosowywanie opłat do wskaźników gospodarczych, takich jak wysokość płacy minimalnej, co dodatkowo zwiększa niepewność wśród kierowców.
Nowe procedury i wymagania
Równocześnie z podwyżkami opłat przewiduje się wprowadzenie bardziej rygorystycznych procedur podczas przeglądów. Wśród zapowiadanych zmian znajduje się m.in. obowiązkowe szkolenie dla diagnostów oraz wprowadzenie dokumentacji fotograficznej podczas przeprowadzania badań. Zmiany te są konieczne, aby Polska dostosowała się do dyrektywy unijnej 2014/45/UE, której implementacja opóźnia się w czasie.
Warto zaznaczyć, że w 2023 roku w Polsce przeprowadzono aż 22,16 mln badań technicznych, z czego ponad 21 mln zakończyło się pozytywnym wynikiem. To wskazuje na stosunkowo wysoką sprawność techniczną pojazdów na polskich drogach w porównaniu do innych krajów, jak chociażby Niemcy, gdzie niecałe 80 proc. pojazdów przeszło pomyślnie przeglądy.
Argumenty za podwyżkami
Diagności wskazują na znaczący wzrost minimalnego wynagrodzenia, który wpływa na ich działalność. W 2025 roku płaca minimalna wyniesie 4666 zł brutto, co nieporównywalnie rośnie w porównaniu do 824 zł, obowiązujących w momencie ustalenia obecnych stawek za badania techniczne. Według SITK, coroczne indeksowanie kosztów przeglądów w oparciu o wzrost płacy minimalnej może być kluczowe dla zachowania równowagi finansowej w tym sektorze.
Przyszłość badań technicznych
Obecnie brakuje konkretnych informacji na temat ostatecznych ustaleń Ministerstwa Infrastruktury dotyczących zmian w systemie badań technicznych. Prace są w toku, jednak ich finał będzie zapewne odłożony do momentu po wyborach prezydenckich. W grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie do wykazu prac legislacyjnych projektu ustawy dotyczącego badań technicznych.
W kontekście oczekiwań kierowców oraz diagnostów, jedynym rozwiązaniem pozostaje cierpliwe czekanie na nowości ze strony ministerstwa. Dotychczasowe koszty przeglądów nie uległy zmianie, ale nadchodzące miesiące mogą przynieść znaczące modyfikacje w regulacjach dotyczących badań technicznych pojazdów.