Polskie firmy flotowe coraz częściej inwestują w nowoczesne pojazdy, dążąc do utrzymania ich średniego wieku poniżej pięciu lat. Z najnowszego raportu DKV Mobility wynika, że znacząca większość flot osobowych, lekkich dostawczych oraz ciężarowych składa się z aut młodszych niż pięcioletnie.
Z danych przedstawionych w raporcie wynika, że 74,7% firm flotowych korzysta z pojazdów osobowych, które nie przekroczyły pięciu lat, natomiast w kategorii lekkich dostawczych wskaźnik ten wynosi 68,9%. Floty ciężarowe również charakteryzują się młodym wiekiem, z 73,2% pojazdów mieszczących się w tym przedziale wiekowym. Oznacza to, że polskie firmy są świadome konieczności inwestowania w nowsze auta, które są tańsze w eksploatacji i bardziej ekologiczne.
„Transport drogowy to kluczowy sektor gospodarki, który wpływa na 6-8% PKB. W celu lepszego zrozumienia potrzeb naszych klientów, przeprowadziliśmy szczegółowe badanie rynku flotowego. Jego wyniki pomogą w sformułowaniu rekomendacji na przyszłość” – zaznacza Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility Polska.
Coraz więcej firm decyduje się na odmłodzenie floty. W ostatnich pięciu latach 46% przedsiębiorstw nie zmieniło wieku swoich pojazdów, natomiast 18,8% zdecydowało się na zakup nowych, a 22,5% zauważa, że ich flota się starzeje. Większość przedsiębiorców korzysta z nowych modeli: 66,55% floty osobowej, 52,83% lekkich dostawczych oraz 50,72% ciężarowych stanowią samochody fabrycznie nowe.
Kluczowe czynniki przy podejmowaniu decyzji o zakupie nowego pojazdu to optymalizacja podatkowa, normy środowiskowe oraz koszty eksploatacji. „Floty osobowe odnawiają się najszybciej, co wynika z korzyści podatkowych oraz chęci ograniczenia kosztów serwisowania starszych pojazdów” – podkreśla Michał Wadowski, Sales Fleet Manager DKV Mobility.
Jednak firmy flotowe stają przed poważnymi wyzwaniami, takimi jak rosnące koszty paliwa, serwisu i finansowania floty. Te kwestie stanowią problem dla 17,2% flot osobowych oraz 17,9% flot transportowych. Dodatkowo, trudności w rekrutacji kierowców stanowią istotną przeszkodę w rozwoju przedsiębiorstw. Z danych Transport Logistyka Polska wynika, że w kraju brakuje około 200 tysięcy kierowców, co dodatkowo podnosi koszty działalności.
Choć liczba pojazdów elektrycznych w Polsce rośnie, dominują klasyczne napędy. Zaledwie 34,2% zarządców flot osobowych jest gotowych na wdrożenie rozwiązań EV, a w segmencie dostawczym to tylko 25,5%. W transporcie ciężarowym 53,6% firm nie planuje zmiany napędu, a 16% rozważa wprowadzenie napędu wodorowego. „Branża transportowa podchodzi ostrożnie do alternatywnych napędów. Inwestycje w infrastrukturę i programy wsparcia będą kluczowe dla przyszłości” – wskazuje Jerzy Jezuit, Area Sales Manager DKV Mobility.
Zarządcy flot zauważają poprawę jakości infrastruktury drogowej, mimo że 50% respondentów zwraca uwagę na znaczne różnice regionalne. Dla 14% badanych te różnice są istotne. W ocenie sytuacji transportu ciężkiego Europa Zachodnia wciąż oferuje lepsze warunki, co zauważa 43,76% respondentów. Wśród firm flotowych 47,73% ocenia polską infrastrukturę jako porównywalną z europejską, a 23,6% wskazuje na jej przewagę.
„Polska infrastruktura drogowa się rozwija, jednak kluczowe będą inwestycje w sieć ładowania oraz rozwiązania wspierające alternatywne napędy” – podsumowuje Anna Biekionis. Wyniki raportu DKV Mobility, opracowanego na podstawie badania przeprowadzonego w licezbie i grudniu 2025 roku wśród 500 przedstawicieli firm flotowych w Polsce, stanowią cenny materiał do analizy i wdrożenia skutecznych strategii w obszarze zarządzania flotą.