Sejm przyjął nowelizację Ustawy o drogach publicznych, która wpłynie na system stref płatnego parkowania w Polsce. W trakcie posiedzenia 4 kwietnia, jednolitą strefę możliwą do wprowadzenia w obszarze intensywnej zabudowy śródmieścia rozszerzono na gminy niezależnie od liczby mieszkańców. Poprawki, które teraz trafią pod głosowanie Senatu, mają na celu ułatwienie wprowadzenia opłat parkingowych w miastach o dużym ruchu turystycznym, w tym w miejscowościach uzdrowiskowych.
Nowe przepisy wprowadzają możliwość ustanowienia śródmiejskiej strefy płatnego parkowania praktycznie wszędzie, gdzie występuje znacząca zabudowa, eliminując wcześniejsze ograniczenia demograficzne. W obecnym stanie prawnym władze gmin już mogą decydować o wysokości opłat, jednak brak obowiązku płacenia w weekendy i święta często skutkuje zatorami na parkingach. W takich okresach parkowanie robi się szczególnie problematyczne, co potwierdza Jan Golba, prezes Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP. Zwrócił on uwagę, że bezpłatne parkingi przyciągają wielu kierowców, co wyklucza rotację miejsc i zmniejsza komfort turystów.
Wprowadzenie śliwowickiej strefy płatnego parkowania wiąże się z możliwością pobierania opłat przez 7 dni w tygodniu. Samorządy będą miały swobodę w regulowaniu stawek, które jednak będą musiały mieścić się w ramach określonych przez ustawodawcę. Zgodnie z nowelizacją, maksymalna opłata za pierwszą godzinę postoju nie może przekraczać 20,97 zł, co odpowiada wartości minimalnego wynagrodzenia w Polsce, które od stycznia 2025 roku wyniesie 4666 zł brutto.
Choć proces legislacyjny nadal trwa, wiele samorządów ma nadzieję na szybkie uchwalenie nowych przepisów, zwłaszcza w kontekście nadchodzącego sezonu turystycznego. Umożliwi to skuteczniejsze zarządzanie parkowaniem w centrach miast, co jest kluczowe dla wzrostu lokalnej gospodarki oraz komfortu osób odwiedzających te miejsca.