Wyniki Narodowego Auto Testu 2024 ujawniają fascynujące informacje o polskich kierowcach i ich pojazdach. Coroczna analiza przeprowadzana przez redakcję „Auto Świat” jest jednym z najważniejszych badań opinii publicznej w Polsce na temat motoryzacji. W najnowszej edycji testu wzięło udział ponad 18,6 tys. uczestników, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami związanymi z posiadanymi samochodami, stanem dróg oraz kulturą jazdy.
Od 2005 roku, Narodowy Auto Test gromadzi informacje na temat preferencji kierowców, co pozwala na stworzenie rzetelnych rankingów. W tegorocznym badaniu, respondenci określili nie tylko marki i modele pojazdów, ale również ich wiek oraz przebiegi. Wyniki pokazują, że Toyota jest zdecydowanym liderem wśród preferowanych marek, a w czołowej dziesiątce aż pięć miejsc zajmują niemieckie koncerny, takie jak Opel, Volkswagen, Audi, Mercedes i BMW.
Pod względem wieku posiadanych pojazdów, wyniki potwierdzają, że Polacy preferują nowe auta. Aż co piąty uczestnik badania zdeklarował, że jeździ samochodem młodszym niż pięć lat, co świadczy o tendencji do wymiany pojazdów na nowsze modele. Interesująco wygląda także sytuacja z przebiegami samochodów: zaledwie co 63. kierowca posiada auto, którego przebieg przekracza 500 tysięcy kilometrów.
Jakie nadwozia są najpopularniejsze w Polsce?
Mimo że obecnie dominują samochody typu SUV i crossover, najczęściej posiadanym rodzajem nadwozia są hatchbacki, które znajdują się w garażach aż co czwartego respondenta. Na czołowej liście figurują marki: Fiat, Seat oraz Opel wśród posiadaczy hatchbacków. W przypadku SUV-ów, największe uznanie zdobyła Dacia, a dalsze miejsca zajmują Nissan i Mitsubishi.
Typy napędów i przekładni
Podczas analizy preferencji dotyczących rodzaju napędu, wyniki jednoznacznie wskazują na dominację silników benzynowych – to one są najczęściej wybierane przez polskich kierowców. Co ciekawe, zdolność do korzystania z instalacji LPG deklaruje jedynie co ósmy badany. Z drugiej strony, w kontekście silników diesel marka premium dominująca w tym segmencie to Audi, jednak w tym przypadku pojazdy z silnikiem benzynowym zdecydowanie przeważają w analizowanych danych.
Ponadto, badanie ujtexsa, że większość respondentów korzysta z manualnych skrzyń biegów, podczas gdy automatyczna przekładnia jest dostępna tylko u co trzeciego ankietowanego.
Podsumowując, Narodowy Auto Test 2024 przybliżył nam obraz polskiego rynku motoryzacyjnego oraz preferencje jego uczestników. Wysoka popularność markowych aut, tendencje związane z wiekiem samochodów oraz przebiegami pokazują ewolucję w gustach polskich kierowców.