Wschodnia Obwodnica Warszawy – projekt, który nie doczekał się realizacji

Wschodnia Obwodnica Warszawy utknęła w martwym punkcie – perspektywy na realizację inwestycji są niepewne

Problem z dokończeniem ringu wokół Warszawy staje się coraz bardziej dotkliwy. Mimo upływu lat, inwestycja budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) nie opuściła etapu przygotowań, co w praktyce oznacza, że jej realizacja nadal pozostaje w sferze marzeń. Zamiast monitorować postęp prac budowlanych, drogowcy informują o kolejnych sprawach sądowych, które blokują proces inwestycyjny. W tej sytuacji istotne jest pytanie: kiedy w końcu ruszą prace budowlane?

S17 Drewnica – Ząbki: kluczowy odcinek w martwym punkcie

Najważniejszym brakującym odcinkiem Wschodniej Obwodnicy Warszawy jest S17 Drewnica – Ząbki. Mierząca około 14 kilometrów trasa ma na celu połączenie istniejącej szosy S8 z planowanym węzłem Warszawa Wschód. Niestety, postęp budowy jest nieustannie blokowany przez zawirowania proceduralne, głównie związane z decyzjami środowiskowymi.

Ostatnie wydarzenia z Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) nie pozostawiają zbyt wielu nadziei. Sąd uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, co oznacza, że proces sądowy wraca do punktu wyjścia. Czekanie na nowe terminy rozpraw jeszcze bardziej wydłuża cały proces, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podkreśla, że do momentu zakończenia postępowania nie mogą być podejmowane żadne czynności w kierunku budowy.

S17 Ząbki – Warszawa Wschód także w stagnacji

Podobne trudności dotyczą sąsiedniego odcinka S17 Ząbki – Warszawa Wschód. W tej sprawie decyzje koncentrują się obecnie w rękach Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ). W styczniu 2024 roku WSA uchylił wcześniejszą decyzję GDOŚ, co cofnęło proces przygotowawczy o kilka kroków. To tylko podkreśla niestabilną sytuację, w jakiej znajduje się inwestycja.

Brak pełnej komunikacji w Warszawskim Węźle Drogowym

Obecnie mieszkańcy stolicy mogą korzystać z 68 kilometrów dróg ekspresowych, które są częścią Warszawskiego Węzła Drogowego. W skład tego węzła wchodzą trasy S8, S2 oraz istniejące odcinki S17. Jednak wspomniane brakujące odcinki – Drewnica – Ząbki oraz Ząbki – Warszawa Wschód – nie pozwalają na pełne zamknięcie obwodnicy, co prowadzi do narastającego problemu z ruchem w stolicy.

Bez możliwości przełomu

Wschodnia Obwodnica Warszawy jest postrzegana jako jeden z kluczowych projektów infrastrukturalnych w regionie. Niestety, przez lata proces jej realizacji wciąż stoi w miejscu, a kolejne kompleksowe decyzje sądowe oraz administracyjne jedynie utrudniają sytuację. Frustracja narasta zarówno wśród mieszkańców, jak i lokalnych władz, które liczą na realne zmiany.

Co dalej z Wschodnią Obwodnicą Warszawy?

GDDKiA oraz lokalne społeczności mają nadzieję, że nowe postępowania przyspieszą inwestycję. Jednak obecne trudności związane z procedurami i sprawami sądowymi sugerują, że budowa obwodnicy nie ruszy w najbliższym czasie. Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość, a Warszawa nadal borykać się będzie z problemami komunikacyjnymi.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,190330,31502257,wschodnia-obwodnica-warszawy-droga-ktora-utknela-na-papierze.html

Inne popularne: