Warszawska inwestycja komunikacyjna, określana jako „Tramwaj do Wilanowa”, wreszcie zaczyna przynosić efekty, mimo długiego procesu budowy, który trwał ponad dwa lata i często wiązał się z utrudnieniami dla mieszkańców. Przez ten czas lewobrzeżna część Warszawy borykała się z problemami takimi jak zwężone ulice, rozkopane drogi oraz niewykończone chodniki, które utrudniały codzienne życie mieszkańcom. Jednak z ostatnich statystyk wynika, że tramwaj do Wilanowa okazał się nie tylko potrzebny, ale również cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów.
W piątek, 29 października, na przystanku Metro Świętokrzyska tramwaju linii 16, numer taborowy 4282, wsiadł milionowy pasażer. Trafił on na pokład pomiędzy innymi 20 osobami, które oczekiwały na tramwaj. Tego dnia Zarząd Transportu Miejskiego we Warszawie poinformował o wprowadzeniu elektronicznego systemu zliczania pasażerów, co umożliwiło precyzyjne monitorowanie liczby podróżnych korzystających z nowej trasy.
Interesujące jest to, że przewiezienie miliona pasażerów zajęło jedynie 17 dni od rozpoczęcia kursów. Już w pierwszym dniu funkcjonowania nowych linii, 75 tys. osób zdecydowało się na podróż tramwajem, co zaskoczyło wielu ekspertów. Przypadek ten okazał się być nie tylko chwilowym zainteresowaniem, ale trwałym fenomenem. Rekord frekwencji padł 14 listopada, gdy oba tramwaje – numer 14 i 16 – przewiozły łącznie 77 811 pasażerów.
Popularność nowego tramwaju
Analizując frekwencję, można zauważyć, że najwięcej ludzi korzysta z nowych linii do Miasteczka Wilanów. Cały odcinek, który został zbudowany od ulicy Goworka na Starym Mokotowie do Wilanowa, obsłużył już 407 tys. pasażerów. Warto zwrócić uwagę, że linia 16 stała się bardziej popularna, gromadząc 75% wszystkich podróżnych. Największy ruch w komunikacji tramwajowej odnotowuje się w godzinach szczytu, zwłaszcza pomiędzy 16.00 a 17.00. To pokazuje, że mieszkańcy coraz chętniej wybierają tramwaj jako środek transportu nie tylko do pracy czy szkoły, ale także w celach rekreacyjnych.
Urząd miasta nie szczędził szczegółowych danych statystycznych, pragnąc podkreślić sukces i wykorzystanie największej nowej inwestycji w warszawską infrastrukturę komunikacyjną w ostatnich latach. Bez wątpienia tramwaj do Wilanowa jest ważnym dodatkiem do transportu publicznego w stolicy, choć czas budowy oraz związane z tym utrudnienia były dużym problemem dla mieszkańców. Mimo to, obecny sukces i zainteresowanie tramwajem pokazuje, że warto było przejść przez te trudności w imię poprawy jakości transportu w Warszawie.