Budowa drugiej linii metra w Warszawie wkracza w kluczowy etap, a podziemne „potwory” – tarcze drążące, Anna i Krystyna – są na czołowej pozycji w tym monumentalnym przedsięwzięciu.
W stolicy Polski trwa intensywna budowa drugiej linii metra, a jej postępy dokumentowane są na bieżąco przez warszawskie metro. Niezbędne prace prowadzone są za pomocą nowoczesnych tarcz drążących, które mają za zadanie wykonać tunele dla nadchodzących linii M2. Wśród tych maszyny, tarcze TBM Anna i Krystyna, to prawdziwe bohaterki tego projektu.
Tarcza TBM Anna okazała się być niezwykle wydajna w swoim działaniu. Do tej pory wydrążyła aż 1800 metrów tunelu na trasie prowadzącej z Karolina do stacji Lazurowa. Tym samym Anna znacznie wyprzedza swoją towarzyszkę, przekraczając ją o około 700 metrów i układając 1,1 tys. tubingów, czyli pierścieni stanowiących obudowę tunelu. To nie pierwszy sukces tej tarczy – wcześniej pracowała na odcinkach już oddanych do użytku.
Natomiast TBM Krystyna ma na swoim koncie „jedynie” 1200 metrów tunelu, jednak nie zamierza się poddawać. Na tym dystansie ułożyła ponad 750 tubingów. Obie tarcze, o imponującej masie 650 ton i długości 100 metrów, momentami wymagają przerw technologicznych, w których udają się na remonty do fabryki tubingów przy ul. Marywilskiej.
Postęp prac na stacjach linii M2
Informacje przekazywane przez metro warszawskie wskazują, że oprócz drążenia tuneli, zaawansowane są również prace na trzech brakujących stacjach – Karolin, Chrzanów i Lazurowa. Na stacji techniczno-postojowej Karolin zaczęto już malować ściany oraz układać glazurę, co świadczy o postępujących pracach budowlanych. Na terenie jednostki serwisowane będą pociągi metra, a w elektrowozowni trwają działania związane z budową kanałów serwisowych oraz konstrukcji nastawni, kluczowej dla zarządzania ruchem pociągów.
Ważnym aspektem budowy linii M2 są również prace związane z ułożeniem rozjazdów i torów. Z danych wynika, że na stacji Karolin zrealizowano już 30% rozjazdów oraz 12% torów. Wszystkie te działania są niezbędne, aby zakończyć budowę czterech kilometrów tunelu do 2026 roku. Plany zakładają powstanie dodatkowych stacji oraz wentylatorni, a także konieczność zakupu nowego taboru pojazdów szynowych.
Całkowity koszt projektu budowy drugiej linii metra wyniesie około 3 miliardów złotych, jednak Warszawa nie poniesie pełnych wydatków. Dofinansowanie z Unii Europejskiej może sięgnąć 1 miliarda złotych, co znacznie odciąży budżet miasta. Z niecierpliwością czekamy na kolejny etap rozwoju warszawskiej infrastruktury transportowej, który z pewnością wpłynie na komfort podróżowania w stolicy.