Warszawska policja kontroluje elektryczne hulajnogi, które nie spełniają wymogów rowerów

Wzrost popularności elektrycznych pojazdów dostawczych a przepisy ruchu drogowego

W ostatnich latach rowery elektryczne zyskały ogromną popularność, szczególnie wśród dostawców jedzenia. Ich zwrotność oraz możliwość unikania korków stały się nieocenione w miejskiej dżungli. Na ścieżkach rowerowych zaczęły jednak pojawiać się nowe, większe pojazdy elektryczne, które nie tylko przyspieszają dostawę, ale także wprowadzają zamieszanie w kontekście przepisów ruchu drogowego. Pojazdy te, osiągające prędkość do 50 km/h, zaliczane są do kategorii motorowerów, co oznacza, że są obciążone dodatkowymi regulacjami prawnymi.

Wymagania prawne dla elektrycznych pojazdów

W Polsce ustawa o ruchu drogowym ściśle określa kryteria dotyczące pojazdów elektrycznych, które mogą poruszać się po ścieżkach rowerowych. Głównym wymogiem jest to, że musi to być pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m, który musi być poruszany siłą mięśni rowerzysty. Silnik elektryczny może jedynie wspierać pedałującego, a nie działać autonomicznie. W związku z tym, wszystkie większe pojazdy, które są w stanie osiągnąć wyższe prędkości, nie mogą poruszać się po drogach dla rowerów czy chodnikach.

Naruszenia przepisów przez dostawców

Na ulicach miast można często zauważyć kurierów poruszających się takimi pojazdami, co rodzi obawy o bezpieczeństwo innych uczestników ruchu. Bardzo często prędkość tych motorowerów jest znacznie wyższa w porównaniu do rowerzystów i pieszych, co zwiększa ryzyko groźnych wypadków. Zdarzenia te mogą mieć poważne konsekwencje dla wszystkich osób zaangażowanych w ruch uliczny.

Akcja kontroli warszawskiej drogówki

W odpowiedzi na rosnące problemy z przestrzeganiem przepisów, w dniu 23 kwietnia 2025 roku, warszawska drogówka przeprowadziła masowe kontrole dostawców poruszających się elektrycznymi pojazdami. Głównym celem akcji była weryfikacja przestrzegania przepisów ruchu drogowego oraz stanów technicznych tych pojazdów. Funkcjonariusze sprawdzali prędkości kurierów na Rondo Radosława, a także stan techniczny ich pojazdów na skrzyżowaniu ulic Okopowej i Anielewicza oraz na Rondzie Daszyńskiego.

W wyniku tych działań ujawniono liczne przypadki naruszenia przepisów. Przykładem może być sytuacja jednego z kurierów, którego pojazd nie spełniał definicji roweru elektrycznego i tym samym kwalifikował się jako motorower. To z kolei niesie za sobą szereg prawnych wymagań, takich jak obowiązek rejestracji czy posiadania ubezpieczenia. Policja odkryła również przypadki osób, wobec których toczyły się postępowania deportacyjne.

Nie wszyscy kierowcy jednak zostali skontrolowani, a władze zamierzają kontynuować działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Doprowadzenie do porządku może wymagać współpracy z dostawcami oraz bardziej szczegółowego egzekwowania przepisów, aby zminimalizować ryzyko wypadków oraz poprawić komfort podróżujących rowerzystów i pieszych.

Źródło: https://moto.pl/MotoPL/7,179131,31880818,warszawska-drogowka-wreszcie-sie-wziela-za-rowery-elektryczne.html

Inne popularne: