W trzynastu firmach chętnych do budowy drogi do polskiej elektrowni jądrowej

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła postępy w realizacji kluczowego odcinka drogi krajowej, który ma prowadzić do planowanej elektrowni jądrowej w Lubiatowie. Właśnie poznano oferty wykonawców na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi od Lubiatowa do wojewódzkiej drogi nr 213, co jest istotnym krokiem w kierunku zrealizowania tej strategicznej inwestycji.

W sierpniu 2024 roku, GDDKiA ogłosiła przetarg na wykonanie tego fragmentu drogi, który stanowi jeden z dwóch kluczowych odcinków prowadzących do nowej elektrowni. Po przeprowadzeniu analizy ofert, dyrekcja wyłoni wykonawcę, który zaoferuje najkorzystniejsze warunki finansowe. Warto zauważyć, że w trakcie tego procesu GDDKiA musiała odpowiedzieć na ponad tysiąc zapytań ze strony potencjalnych wykonawców.

Decyzja o środowiskowym uwarunkowaniu dla drugiego odcinka trasy, rozciągającego się od DW213 do węzła Łęczyce na drodze ekspresowej S6, ma być wydana pod koniec stycznia 2025 roku. Uzyskanie tej decyzji wpłynie na termin otwarcia ofert w przetargu, co jest kluczowe dla postępu całej inwestycji.

Najniższa oferta na realizację odcinka Lubiatowo – DW213 wyniosła 177 899 777,77 zł i została złożona przez konsorcjum Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal. Warto dodać, że budżet GDDKiA na to zadanie to 364 318 517,26 zł. Najwyższa oferta oszacowana przez Fabe Polska osiągnęła kwotę 251 229 746,61 zł.

W procesie oceny ofert kluczowe znaczenie ma cena, która stanowi 60% kryteriów. Ponadto, brane są pod uwagę pozacenowe aspekty, takie jak przedłużenie okresu gwarancji jakości. Wymagane jest, aby prace projektowe oraz budowlane zakończyły się w ciągu maksymalnie 31 miesięcy od dnia podpisania umowy, z wyjątkiem sezonów zimowych, które nie są wliczane do tego terminu.

GDDKiA planuje złożenie umowy w II kwartale 2025 roku, co ma przyspieszyć zakończenie budowy na II kwartale 2028 roku. Cała inwestycja została podzielona na dwa etapy: pierwszy od Lubiatowa do DW213 (około 11 km) oraz drugi od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (około 15 km). Dodatkowo, w ramach budowy S6, planowany jest łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a nową drogą ekspresową, co zaowocuje lepszą komunikacją w regionie.

Realizacja drogi krajowej do elektrowni jądrowej została wpisana w program wieloletni, zatwierdzony przez Radę Ministrów, co podkreśla jej strategiczne znaczenie dla infrastruktury energetycznej w województwie pomorskim.

Źródło: https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/droga-do-polskiej-elektrowni-jadrowej-chce-ja-budowac-13-firm/hh44838

Inne popularne: